23948sdkhjf

Suzuki passerar 50 miljoner bilar


Suzuki Motor Corporation uppnådde i mars 2013 en ackumulerad global försäljning på 50 miljoner fordon. Den fördelas på 21,95 miljoner fordon i Japan (20,28 miljoner minibilar och 1,66 miljoner småbilar) samt 28,05 miljoner på exportmarknaderna. Fördelningen på marknader visar att 44 procent sålts i Japan, 23 procent i Indien, 11 procent i Europa, 6 procent i Kina, 3 procent i Nordamerika, 2 procent i Central- samt Sydamerika och 11 procent på övriga marknader (typ Mellanöstern, Afrika mm).


Sedan introduktionen av minibilen Suzulight i oktober 1955 har Suzuki levererat kreativa modeller som t ex Jimny 1970, Alto 1979, WagonR 1993 samt Spacia i mars 2013. I september förra året nådde företaget 20 miljoner minibilar på den japanska marknaden. När det gäller traditionella små- och normalstora modeller har man sedan introduktionen av Fronte 800 1965 lanserat en rad intressanta modeller som t ex Jimny 1000, Cultus, Escudo, WagonR, Swift och Solio.



Den första modellen som exporterades var Suzulight och året var 1959 och i mars i år nåddes en ackumulerad exportvolym på 28,05 miljoner fordon. Företaget har konsekvent följt en strategisk plan för utbyggnaden av produktionsbaser utomlands och har idag 12 produktionsbaser i 11 länder inklusive Indien, Ungern samt Indonesien. Totalt marknadsförs Suzukis produkter i 179 länder och regioner. På exportmarknaderna marknadsförs Swift, Splash, Alto/Celerio, SX4, Jimny, Kizashi, Grand Vitara och Carry.



Förutom utveckling av befintligt modellprogram planeras även för helt nya koncept med fokus på en allt mer krävande publik.




Milstolpar



10 miljoner fordon uppnåddes i juni 1989



20 miljoner fordon uppnåddes i juni 1998



30 miljoner fordon uppnåddes i oktober 2004



40 miljoner fordon uppnåddes i juni 2009



50 miljoner fordon uppnåddes i mars 2013



Bild: Suzulight var den första försäljningssuccén för Suzuki.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094