Motor-Magasinet besöker McLaren Automotive
– Vårt samarbete började faktiskt med denna!
Ron Dennis, ägare och vd till F1-stallet, och numera biltillverkaren McLaren, tar upp en parfymflaska ur byxfickan och håller upp flaskans kromade plastknopp.
En plastknopp som blev starten på det samarbete som fick Akzo Nobel och McLaren att utveckla världens första kromlack.
Woking, England. McLarens anläggning utanför London är unik. Både i utseende och till innehåll. Två byggnader, där den ena är tillägnad den ständiga jakten på tusendelar, F1-bilar i rött och vitt, visserligen utan sin klassiska Marlboro-reklam, men med namn som Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Keke Rosberg och vår egen Stefan "Lill-Lövis" Johansson. De gamla F1-kärrorna fyller racingdivisionens entré utmed stora glaspartier som vätter längs med den konstgjorda sjö som även fungerar som kylanläggning åt bilproduktionen.
I den intilliggande byggnaden sker tillverkningen av McLarens supersportbil MP4-12C och snart även nya McLaren P1 som ska börja tillverkas på en helt ny produktionslinje i juli. De 375 bilar som ska byggas är redan slutsålda.
Motor-Magasinet är på plats för att titta på det samarbete som AkzoNobel och McLaren inledde redan 2009. Ron Dennis var då på jakt efter en färg med låg vikt till stallets nya F1-bil, MP4-24. Årets F1-bil heter MP4-28 vilket står för McLaren Project 4 och racingstallets 28:e F1-modell.
Ron Dennis visste att det inte var tal om vilken färg som helst då McLaren alltid haft väldigt höga krav på sina racingbilars utseende. Någon färgleverantör hade han heller inte valt ut men han visste vad AkzoNobel kunde prestera, av den enkla anledningen att AkzoNobel Aerospace Coatings hade levererat färgen till hans privatjet.
Så blev det och genom varumärket Sikkens har AkzoNobel sedan 2008 varit officiell leverantör av färglösningar till McLarens racingteam, vars fullständiga namn egentligen är Vodafone McLaren Mercedes. Från och med årskiftet omfattar avtalet även McLaren Autonotive med modellerna MP4-12C och P1.
– Genom att plocka element från McLarens sportbilar skapar vi världsledande personbilar med processer och prestanda från Formel 1. Det är därför jag är så glad att vi har utökat vår framgångsrika och långsiktiga relation med AkzoNobel. De har försett oss med teknologiska fördelar i mer än fyra år genom att designa färglösningar av högsta klass, säger Ron Dennis som förutom att vara styrelseordförande i McLaren Automotive även är ordförande i McLaren Group.
Att ha tillgång till ledande teknisk expertis är nödvändigt i en tävlingsinriktad miljö och Ron Dennis ser fram emot att fortsätta utforska nya områden där de två företagen kan kombinera sina innovativa styrkor.
– Vi är väldigt nöjda med samarbetet som snabbt resulterade i ett antal förbättringar vad gäller prestanda och effektivitet, Något som möjliggjorde minskad vikt på våra F1-bilar och halverad torktid i vår lackprocess, förklarar Ron Dennis.
Att det är mycket som händer hos McLaren Automtive går inte att ta miste på. Förutom produktionsstarten av nya McLaren P1 väntar ytterligare nya modeller. Hittills har en miljard euro investerats i McLaren Automotive där cirka 1 000 personer arbetar för tillfället. Den nybyggda fabriken producerade 1 400 bilar förra året och lika många är planerade i år, men då tillkommer tillverkningen av 375 stycken McLaren P1. Full kapacitet ligger på 4 600 bilar per år.
På väggen ovanför kontorslandskapet där McLarens ledning sitter hänger en två meter lång segelfisk. Målad i McLarens F1-färger ska den vara en ständig påminnelse om hur havets snabbaste varelse ser ut och att hela tiden tänka utanför vad som anses vara möjligt. Precis det som gjorde att McLarens första serieproducerade bil McLaren F1 blev världens mest berömda supersportbil med en förarplats placerad i mitten.
– Det är vårt DNA, att leva på gränsen till vad som är möjligt. Vi vill att man ska gå härifrån och fundera över hur vi gjorde det, avslutar Ron Dennis.
Och visst gör man det.
Klas Skarin
Nytt system från Sikkens
AkzoNobel Automotive and Aerospace Coatings släpper nu Sikkens Autowave 2.0. Ett system som ska sätta en ny standard för vattenburna baslacker genom förbättrad bindemedels- och pigmentteknik, även kortare processtid.
– Uppgraderingen är ett stort steg framåt vad gäller användarvänlighet och kulörprecision men även lackens glans och finish, säger marknadschef Kerstin Stranimaier.
Den uppgraderade Autowave 2.0 kommer att lanseras gradvis i Europa under 2013 där Sverige faktiskt är först ut under april månad.
Med lanseringen av systemet följer även marknadsföringskampanjen ”Creating Together”. Kampanjen lanserades förra året för att uppmärksamma professionella reparatörer på värdet i att använda Sikkens produkter. Det som är nytt för i år är att webbplatsens besökare nu kan delta i ”Play&Spray” genom att först lackera och sedan sätta sig bakom ratten på en virtuell F1-bil i spelet Mobil 1 Racing Academy.
Fränast av allt är att tävlingsvinnaren får resa till McLarens utvecklingscenter i Woking,
England, och delta i arbetet när McLarens lackerarteam färdigställer en McLaren MP4-28 inför ett F1-lopp.
– Nya Autowave 2.0 ger inte bara ett bra resultat utan ökar även verkstadens effektivitet. Tack vare kortare avluftningstid ökar den professionella reparatörens arbetshastighet. Använder du en lackbox nio timmar om dagen så kan du öka flödet från 7,8 bilar till 9,4 bilar per dag, säger Stranimaier.
Fakta McLaren
På 60-talet körde Bruce McLaren F1 för Cooper-stallet. När de vägrade acceptera hans designförslag för att förbättra bilen bestämde han sig för att starta ett eget stall. 1963 anställde han ingenjörer som började konstruera en ny bil och McLaren Motor Racing var fött.
Tyvärr blev början av 70-talet katastrofalt för McLaren då stallchefen Bruce McLaren omkom under en testkörning med den nya bilen.
Dagens McLaren-stall, som bildades 1981, är ett resultat av att McLaren Motor Racing och Ron Dennis F2-stall, Project 4, slogs ihop. Därav namnet på McLarens bilmodeller; MP4 följt av en siffra i ordningen.
1980-talet blev sedan den mest framgångsrika perioden i stallets historia. Med en Porsche-byggd motor, nyskapande konstruktioner och en föraruppsättning bestående av bland andra Niki Lauda och Alain Prost, Keke Rosberg, och Stefan "Lill-Lövis" Johansson vann McLaren konstruktörsmästerskapet 1984 och 1985 samt tre förarmästerskap.
1988 bytte racingstallet till Honda-motorer efter att ha övertalat Honda att lämna Williams och satsa på McLaren. Detta visade sig vara ytterligare ett bra beslut och McLaren-Honda, med Ayrton Senna och Alain Prost bakom ratten, vann otroliga 15 av 16 lopp.
Källa: Wikipedia