23948sdkhjf

Kan detta vara en väg för att rädda miljön?



Det kommer med jämna mellanrum mer eller mindre genomtänka förslag till hur vi ska rädda miljön. Det mesta hamnar i papperskorgen, medan det finns förslag som kan leda vidare. Frågan är var ett nytt förslag från Roger
Ekdahl, vd för
branschorganisationen Biluthyrarna Sverige, ska hamna. Ekdahl drar sig inte för att tala i egen sak och det här är hans tankar enligt ett pressmeddelande.

”Uppmuntra förmåns- och tjänstebilsåkarna att använda hyrbilar! Slopa subventionerna av miljöbilar
och höj i stället drivmedelsskatten, det skulle påverka dem som förbrukar mest”, heter det.

Enligt Ekdahl vore detta det miljövänligaste och smidigaste sättet att minska bilåkandet. Pengar är något som alla förstår; kostar något mer söker människor andra vägar för att komma billigare undan. Och att styra tjänsteresandet mot miljövänligare alternativ förefaller enkelt.



Med hyrbilar som alternativ till tjänstebilar skulle det slentrianmässiga bilåkandet minska
radikalt, skriver ”hyrbilschefen” Ekdahl oblygt. Han tycker att genom avdrag i deklarationen skulle förmåns- eller tjänstebilsåkarna kunna uppmuntras att ta
tåget eller annat kollektivt färdmedel till tjänsteresans mål och där använda en hyrbil till och från stationen. Liksom dagar de valde att gå eller cykla till sina arbetsplatser.

Han fortsätter: Vi måste inse att vi är ett litet land och en liten marknad med små möjligheter att få genomslag
globalt för att lyckas påverka de stora biltillverkarna ute i världen att utveckla miljöbilarna i raskare takt. Våra etanolsatsningar blev fruktlösa; inga starka ekonomier hakade på och inga etanolmotorer utvecklades.





Ett smartare sätt, än att försöka påverka biltillverkarna, vore onekligen att flytta kostnaderna
för miljöbilssubventioner och minskade skatteintäkter från förmånsbilarna till en drivmedelsskatt, tycker Roger Ekdahl.

Hör vi en Suck? Skulle tro det. Tror i alla fall inte detta är förslag som kommer att inbringa några längre applåder. Hur ska det till exempel gå med nybilsförsäljningen om plötsligt ingen köper tjänstebilar längre? OK, hyrbilsföretagen lär väl få köpa på sig lite fler bilar. Men den redan svajiga försäljningen av nya bilar lär väl inte precis bli stadigare. Jo, möjligtvis på en ännu lägre nivå. Färra sålda nya bilar, färre jobb. Alltså får vi räkna med att arbetslösheten späs på. Med andra ord ett riktigt dåligt förslag, ur samhällsekonomisk synvinkel. Men miljön då? Visst behöver vi vidta åtgärder, men bilindustrin ligger ju inte precis på latsidan. Även om det tar tid innan hybrider och elbilar börjar rulla i större omfattning, så kommer nu den ena biltillverkaren efter den andra med snålare motorer som genererar mindre utsläpp. Och det där med höjd drivmedelskatt…..



Olle Holm







Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062