Svenskar kör grym Cadillac i Cannonball
– Att köra Cannonball 2000 kräver en massa planering och en otrolig timing, konstaterar Tobbe. Men faktum är att det var slumpen som fällde avgörandet denna gång. Vi fick genom nätverk och partners i våra dagliga verksamheter en massa uppmuntran. Så det blev till slut inte så mycket att fundera över, säger Tobbe med en axelryckning.
– Vi var på gång redan förra året, men den Ferrari 355 Challengebil som vi tänkte köra med blev lite väl häftig och kanske ”aningen” för stötig och bullrig för 320 mil på vanliga vägar, flikar Nicklas in.
Bilen för året är en Cadillac CTS-V som är ganska ovanlig i Sverige då den inte har tagits in i någon större omfattning. Delvis på grund av debaclet med generalagenturen för Cadillac som efter Kroymans konkurs numer ligger i Schweiz.
KW Parts (Klintberg & Way) har fått generalansvaret för reservdelar, garanti och service så nu fungerar åtminstone den delen.
Cadillac CTS-V har samma kompressormatade motor som Corvette ZR1 och lämnar 566 hästar i originalutförande, vilket ger blixtrande prestanda för att vara en diskret bakhjulsdriven sedanmodell. 0-100 km/h går på 3,9 sekunder och toppfarten är hela 320 km/h.
Grabbarnas bil byggdes om i USA av Lingenfelter innan den skickades hem. Därefter gick turen till KW Parts som plockade fram delar för Europaanpassningen innan bilen slutligen hamnade hos USA-bilsproffsen Nåkab som fick uppdraget att bygga om och modifiera bilen med mer raceprofil.
– Vi kunde gjort det mesta i USA, men vi blev faktisk rekommenderade av jänkarna att göra merparten av arbetet hos svenska företag, säger Nicklas.
– Ryktet om svenskarnas tuffa krav och svenska företags goda renommé är otroligt utbredd, konstaterar Tobbe nöjt och fortsätter.
– Vår shippingpartner, Gary Thorson på GT Shipping i Fort Lauderdale, som trots namnet faktiskt är en svensk kille från Halmstad, får dagligen höra detta när han jobbar med att skicka hem bilar till Sverige.
– När vi diskuterade vem som skulle bygga avgassystemet så föreslog en amerikansk motorbyggare att vi skulle vända oss till Ferrita i Köping när vi hade byggt färdigt, mappat klart och dessutom tankat ”svensk” bensin i bilen.
– Och vi gjorde naturligtvis som vi blivit rekommenderade. Efter kontakt med Ferrita så visade sig det valet vara det absolut bästa vi kunde göra. De gillade dessutom projektet så mycket att de ville vara med på ett hörn och sponsra.
– Sponsorerna är en oerhört viktig del i det hela, säger Tobbe med eftertryck. Utan dem skulle det aldrig gå, men vi har inte sponsorerna för att plocka av dem en massa pengar. Det handlar som alltid om att se till att sponsorerna får ut mest möjligt för sin satsning. Vi ger dem del av vårt nätverk, vi hjälper dem med affärer och idéer men framför allt bygger vi ett samarbete för framtiden. Merparten av sponsorpengarna går tillbaka till sponsorerna på ett eller annat sätt. Det är också det som gjort att vi fått en flygande start och fantastiskt bra respons från företagen redan från start.
Veckan innan start kommer grabbarna att vara ett av dragplåstren på Vallåkraträffen. Lita på att de kommer att synas, men förmodligen att höras ännu mer. Följ uppladdningen på hemsidan: www.cannonball2000.se