Nya bussar med plug-in teknik
Volvo Bussar räknar med att börja kommersiell tillverkning av plug-in-hybrider om ett par år, men först ska tekniken testas i de tre bussar som nu sätts i trafik i Göteborg. Under 2014 planeras också ett demonstrationsprojekt med åtta plug-in-hybrider i Stockholm.
– Syftet med fältprovet är att studera och verifiera de förväntade minskningarna av energiförbrukning och emissioner, samt att få information från förare, passagerare och kringboende om hur bussens egenskaper uppfattas. Vi räknar dessutom med att kunna sänka utsläppen av koldioxid med upp mot 90 procent genom att använda biodiesel istället för vanlig, fossil dieselolja till förbränningsmotorn, säger Ulf Gustafsson, senior manager Public Affairs på Volvo Bussar.
Plug-in-hybriderna är baserade på Volvo 7900 Hybrid som modifierats för att kunna laddas från elnätet via en takmonterad strömavtagare. Plug-in-hybriderna har också ett större batteripaket, vilket gör det möjligt att köra upp till 70 procent av körsträckan, cirka 7 km i ett svep, tyst och emissionsfritt på el. Batterierna laddas vid ändhållplatserna på mellan sex och tio minuter.
Om det skulle uppstå problem med laddningen från nätet eller om man behöver sätta in bussen på linje utan laddningsstationer, fungerar plug-in-hybriden precis som dagens hybridbuss. Den kund som vill investera i plug-in-tekniken kan alltså göra det utan att från början ha tillgång till ett fullt utbyggt nät av laddningsstationer.