Den 2 maj avgörs striden mellan Bil Sweden och Meca
BIL Sweden yrkar bland annat på att MECA i sin reklam inte får kalla sig ”märkesverkstaden för alla märken”, att MECA inte får säga att man använder originaldelar, samt att MECA inte får säga att man har samma servicenivå och kompetens som de märkesbundna verkstäderna.
”Det är en smått bisarr process där BIL Sweden slåss mot verkligheten. Vi kan idag serva 99,8 procent av alla bilar som är i trafik i Sverige. Vi använder delar som kommer från samma stora världsomspännande tillverkare som de delar som monteras i bilen från början i fabriken. Våra mekaniker har motsvarande utbildning och fortbildningsmöjligheter som vilken mekaniker som helst, och vi har likvärdig utrustning, information och mjukvaror på våra verkstäder som den märkesbundna verkstaden har”, säger Torbjörn Olsson, koncernchef på MECA.
”Givetvis kommer vi till fullo att rätta oss efter domslutet. Men det påverkar inte vår bredd, reservdelspolicy eller servicenivå. Oavsett vad vi får eller inte får säga i vår marknadsföring kommer vi fortsätta att reparera och serva bilar lika bra som förut”, säger Torbjörn Olsson.
”Vi frågar oss vems ärenden BIL Sweden går. Inte kan det ju vara konsumenternas ärenden i alla fall. Konsumenterna får själva inte fritt välja verkstad utan de blir låsta till de märkesbundna verkstäderna och får betala i form av högre verkstadsnotor. Vi frågar oss varför BIL Sweden hoppar på oss och inte sopar rent framför egen dörr. Det är deras medlemmars återförsäljare som toppar listan på anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden”, säger Torbjörn Olsson.