23948sdkhjf

Ford och Schaeffler visar eWheelDrive

Ford och teknikföretaget Schaeffler demonstrerar nu sin Fiesta-baserade forskningsbil eWheelDrive. Fordonet drivs av två separata elmotorer monterade i bakhjulen. Den här tekniken kan innebära att det går att ta fram mindre och smidigare storstadsbilar som t.ex. kan förflyttas i sidled vid parkering.
Tekniken kan betyda att man i framtiden kommer att kunna framställa bilar för fyra passagerare som inte är större än dagens tvåpersonsfordon. eWheelDrive har dessutom fått ett styrsystem som kan göra att bilarna kan förflytta sig i sidled in på en parkeringsplats – en smart lösning i den allt tätare stadstrafiken.
-Det här är ett spännande samarbetsprojekt tillsammans med Schaeffler, eftersom det öppnar upp nya möjligheter att utveckla utsläppsfria fordon som har ett praktiskt format och är lätta att manövrera, säger Pim van der Jagt, chef för forskning och avancerad teknik på Ford i Europa. I framtiden får vi möjlighet att utforska bilens möjligheter och fundera på hur vi kan lösa en del problem med hjälp av den här nya tekniken.
Motorerna sitter alltså i hjulen och även de komponenter som krävs för drivning, inbromsning och förarassistans har installerats i en inbyggd drivenhet i hjulen – där man återfinner elmotor-, broms- och kylsystem.
-Den inbyggda drivenheten i hjulen gör att man kan tänka i nya banor kring citybilar. Tekniken kan vara en avgörande komponent i nya fordonskoncept och -plattformar i framtiden, säger Peter Gutzmer, teknikchef på Schaeffler.
Ford gick med i projektet, som leds av Schaeffler – Tysklands ledande tillverkare och leverantör av bilkomponenter – för att undersöka teknikens möjligheter i fordon med nollutsläpp och hur det sparade utrymmet fram kan användas för ytterligare skyddszoner.
Hjulmotorer uppfattas av många branschexperter som en potentiellt viktig teknik i framtiden för cityfordon, i takt med att jorden blir alltmer befolkningstät och våra städer växer. År 2050 antas antalet stadsbor i världen ha ökat från 3,4 miljarder till 6,4 miljarder*; och antalet bilar ökat med fyra gånger.
-Vi står inför stora utmaningar som vi måste bemöta med tid, tankar och investeringar, säger Sheryl Connelly, som är Fords chef för trender och framtidsfrågor. Genom att med hjälp av forskningsprojekt som eWheelDrive undersöka hur vi kan hantera dessa utmaningar ser vi till att vi har en större valfrihet när det gäller att fatta beslut i framtiden.
Ford kommer inom kort att samarbeta med Schaeffler, Continental, RWTH-Aachen och den tekniska högskolan i Regensburg i projektet MEHREN (Multimotor Electric Vehicle with Highest Room and Energy Efficiency) för att utveckla ytterligare två körbara fordon fram till 2015. Syftet med projektet är att öka integrationen av hjulmotorerna i bilen och studera faktorer som fordonsdynamik, inbromsning, stabilitet och körglädje.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062