23948sdkhjf

Snedvinklat TV4-inslag skrämde upp småverkstäder

-Dålig journalistik irriterar oss i branschen oavsett vem det gäller. Häromdagen visade TV4 ett nyhetsinslag under rubriken ” Dom slår hårt mot mindre verkstäder”. Tyvärr får det betydligt större konsekvenser än vad TV4 inser när de inte kontrollerar uppgifterna eller bara låter en part uttala sig. Det blir inte bättre av att TV4 klipper ihop reportaget på ett sådant sätt att informationen snedvrids ytterligare. Det enda som reportaget gav är skrämselhicka för märkesobundna verkstäder och det skrämmer bort deras kunder, men det kanske var TV4s avsikt?, säger Bo Ericsson på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

Nu framställdes det såsom att alla små verkstäder som är märkesobundna inte kommer kunna arbeta med bilars system i framtiden, det är helt felaktigt. Konkurrensverkets beslut handlar om att det finns ett helbilsgodkännande inom EU. Om ”vem som helst” går in och programmerar en processor/styrenhet i bilen strider det mot EUs lagstiftning, bl a Euro 5 & 6. Även om verkstan är märkesbunden så kan och får verkstan inte programmera en processor/styrenhet, men det framkom aldrig i reportaget.

Vilken verkstad som helst kan och kommer kunna både nu och i framtiden göra uppdateringar i bilar. Självklart ska det ske fackmässigt, med rätt utrustning, rätt kompetens o s v.

Vad handlar det om, jo, så här är det.

Volvo har på de flesta nya bilmodeller (5-cyl D4, D5 och 6-cyl T6) infört ett system med tiosiffriga PIN-koder som behövs för att få så kallad säkerhetsaccess till bilens styrsystem. Utan denna PIN-kod, som är unik för varje bil, är det omöjligt att t ex byta hårdvara som behöver ”kodas in” eller att ladda i ny mjukvara i styrenheten. Syftet med denna åtgärd som Volvo har gjort är att man vill knyta beslag på eftermarknaden för effektoptimering och då påverkas även avgasvärdena.

Volvo Personbilar Sverige AB och Volvo Personvagnar AB har i gemensamt svar till Konkurrensverket anfört bl.a. att det är viktigt för Volvo att säkerställa att inte endast dess auktoriserade verkstäder har tillgång till teknisk information nödvändig för att reparera och underhålla Volvobilar, utan att sådan information görs tillgänglig även för oberoende verkstäder som har intresse av att reparera och underhålla Volvobilar då detta förväntas av konsumenterna. Volvo är mycket angeläget om att uppfylla tillämpliga regelkrav och tillhandahåller därför teknisk information till såväl auktoriserade verkstäder som oberoende verkstäder genom mjukvaruverktyget VIDA. Genom VIDA får verkstaden tillgång till serviceinformation, reservdelsinformation, diagnostik och mjukvarunedladdningar. Oberoende verkstäder får tillgång till VIDA genom ett särskilt licensavtal och har därigenom möjlighet att få tillgång till exakt samma information som tillhandahålls av Volvo för de auktoriserade verkstäderna. Licensen för VIDA omfattar dock inte någon annan verksamhet, såsom t.ex. effektoptimering, eftersom verkstaden under den verksamheten inte faller inom definitionen av ”en oberoende aktör” enligt Euro 5 och 6 (EG-förordningarna 715/2007, 692/2008 och 566/2011). Påståendet att det endast är auktoriserade återförsäljare och verkstäder som har tillgång till PIN- koden samt att syftet med detta skulle vara att knyta serviceåtgärder till de egna märkesverkstäderna är därför direkt felaktigt, hävdar Volvo.

Det handlar således inte om någon diskriminering av oberoende verkstäder, eller försök att ”låsa” kunderna till de auktoriserade verkstäderna, utan om att hindra specifika aktörer från att använda Volvos tekniska information och mjukvara för att göra intrång i Volvos immateriella rättigheter samt manipulera bilens mjuk- vara på ett sätt som Volvo är skyldigt att motverka.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063