23948sdkhjf

Spännande avgörande i ERCup-finalen

Söndagen den 13 oktober är det dags för säsongsfinal 2013 i ERCup. Traditionsenligt körs den på skånska Ring Knutstorp och lika traditionsenligt är förutsättningarna för tävlingen lika ovissa...

Den torra hösten ser ju ut att kunna fortsätta, så det är nog ingen högoddsare att tro att det blir ett race på torr vägbana, vilket ju åtminstone på pappret gynnar de bakhjulsdrivna bilarna. Men de som med all önskvärd tydlighet visat att man kan åka minst lika fort med en framhjulsdriven bil oavsett underlag, Kärkkäinen Rally & Racing från Umeå, vill nog ha ett ord med i laget. De har ju på ett oblygt sätt plockat åt sig dubbla uppsättningar pokaler under fyra av säsongens 5 tävlingar. Numera kör ERCup nämligen ”en klass i klassen” där förutom totalsegrare även bästa framhjulsdrivna team koras.

Årets dominant, team 2 Fast 4 U från Skene i sin Opel Ascona gjorde ju en rivstart i början på säsongen och såg ut att gå mot en komfortabel serieseger, men tappade sin serieledning när en topplockspackning gav upp på Kinnekulletävlingen. Förra årets vinnare, skånska ATM Racing Team från Löddeköpinge, lyckades då med minsta möjliga marginal, 0.5 poäng(!), sno åt sig serieledningen inför finaltävlingen.De enda som av egen kraft kan vinna är därmed 2 Fast 4 U och ATM Racing, men skulle något hända med dem, minsta strul med bestraffning, otur med Safety-Car, punktering, avåkning mm mm så finns det ett antal team som mer än gärna ersätter dem på prispallen. ATM Racing, Porsche, leder med ett halvt poäng före 2 Fast 4 You, Opel. Citius Motorsport från Falkenberg i sin Toyota MR2 ligger bara 7 poäng efter, Göteborgsteamet Flying Fellows 14 poäng efter, och med tanke på att det är 70 poäng att köra om så finns alla möjligheter…..

Ytterligare snabba bilar som kan ställa till det i förutsättningarna är smålänningarna i Team ALT Racing från Alvesta i sin Opel Corsa som nu äntligen visat den bilens potential, och det vill inte säga litet, iCar Racing från Kinna med sin BMW med bl.a. Magnus Krokström, notorisk med sina pole position, Tornado Racing från Falkenberg med en Duratec-motor i sin BMW som fått rejäl snurr på ekipaget och Kärkkäinen som redan nämnts. Noteras bör att de fortfarande åker med en 1.8-liters-motor!

I FWD (Front Wheel Drive) finns också där utrymme för överraskningar, blekingeteamet GAPET ståtar med 2 andraplatser och håller sig nästan alltid igång, och det betalar sig i en sport som heter långlopp. Team ALT vann ju senaste tävlingen, och kan med säkerhet bjuda Team Kärkkinen en match!

Med tanke på att ”the winner takes it all” lovar detta att det blir en riktigt spännande tillställning, väl värd ett besök!

Bild Racefoto

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063