Telematik var tema på SBF:s årsmöte
Claire Albano höll ett längre anförande kring telematik och arbetet inom lobbyorganisationen AFCAR, Alliance for the freedom of car repair – in Europe, som arbetar med denna fråga för samtliga motorbranschens parter tillsammans med de europeiska motoristorganisationerna genom bland annat FIA.
Bakgrund: Tidigare i år antogs ett EU-direktiv som innebär att alla personbilar från och med 2015 ska vara utrustade med e-call, ett automatiskt och positionerande nödsamtal (GSM) som aktiveras vid en kollision – när bilens airbags-/SRS-system utlöses.
AFCAR:s ståndpunkt är att alla telematiksystem, där e-call bara utgör en del, ska vara öppna för alla marknadens aktörer, d v s ingen ska nekas tillgång eller på annat sätt diskrimineras från att konkurrera.
Inte heller ska telematiken innebära att bilägarna tvingas till onödiga eller på annat sätt förhöjda kostnader för sitt bilägande.
Christer Liljenberg, som på årsmötet omvaldes som ordförande för SBF, säger:
-Rätten att ansluta och friheten att välja och ”open systems”, är viktiga delar av den europeiska Right-to-repair-campaign, förkortat R2RC som AFCAR driver.
Svenska samarbetsparters i R2RC är: Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Motormännen (M), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) samt Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som dessutom är dess svenska huvudman.
Christer Liljenberg berättar att telematik står på agendan för de möten som SBF hittills har haft med Konkurrensverket (KoV), Konkurrensverket (KKV) och svenska EU-parlamentariker samt korrespondens med Datainspektionen (DI).
-Telematik är ett ämne som också kommer att avhandlas på MRF:s seminarium om framtidens servicemarknad på Automässan. Viktigt för alla att besöka, säger Christer Liljenberg.