Årets julklapp till alla bilkonsumenter från SFVF
Trygghetsgarantin innebär att en SFVF ansluten verkstad alltid ska följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARNs) beslut enligt gällande stadgar.
Om en verkstad mot förmodan inte skulle följa ARNs beslut, kommer SFVF ersätta konsumenten, med belopp i enlighet med ARN’s beslut.
Om SFVF tvingas ersätta bilkonsumenten (med belopp i enlighet med ARN’s beslut), kommer SFVF dessutom bjuda bilkonsumenten på en middag för max 2 000 kr som ”plåster på såren”.
Enligt statistik från ARN gjorde bilkonsumenter 1 567 anmälningar 2012 till avdelningen motor på ARN. Utav dem fördelar sig anmälningarna enligt följande:
68 procent Nya & begagnad bilköpare
10 procent Mopeder, röjsågar och annat som ”brummar”
22 procent Bilreparationer
Varje konsument som inte är nöjd och tvingas göra en anmälan mot bilverkstan är tråkigt för bägge parter. I ARN får både konsumenten och verkstan en opartisk juridisk och teknisk bedömning och den ska följas så att konsumenten kan känna trygghet med sitt verkstadsval. I de fall där konsumenten känner en otrygghet känner vi från SFVF att vi kan bidra med den här extra tryggheten som vår Trygghetsgaranti ger konsumenten.