2030-sekretariatet om FFF- utredningen
- Det absolut viktigaste med utredningen är att den slår fast att vi kan nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta till år 2030, säger Jakob Lagercrantz, projektledare för 2030-sekretariatet. Men för att nå dit måste omställningen ta fart nu, vilket det finns en enighet både politiskt och i näringslivet för.
2030-sekretariatets partners representerar Bränslen, Bilar/fordon och Beteenden, de tre delar som måste samverka i omställningen. Sekretariatet lyfter fram ett par områden där regeringen snabbt kan agera:
Bonus-Malus-skatt för fordon, där köparen av fordon med höga utsläpp delfinansierar fordon med låg klimatpåverkan
Klimatrelaterad kvotplikt för inblandning av biodrivmedel, utformad så att andelen årligen ökar, i motsats till det förslag som regeringen nu lagt fram
Direktiv till bl.a. Energimyndigheten, Trafikverket och Boverket att skyndsamt genomföra de ”quick fix” som utredningen föreslår
2030-sekretariatet bedömer att utredningen kraftigt underskattar möjligheterna till ett ändrat beteende, och pekar på att bilanvändningen redan nu stabiliserats och börjat minska i Sverige och delar av vår omvärld.
Nya tekniska lösningar och förändrade preferenser gör oss allt mindre sugna på att sätta oss bakom ratten, vilket i sig är en viktig del i att nå 2030-målet – varje liter fossil bensin och diesel ska inte ersättas. Här kommer mycket att hända de närmaste åren, som gör det lättare att nå målet än vad utredningen förstått, kommenterar Mattias Goldmann, vd på Fores och initiativtagare till 2030-sekretariatet.
2030-sekretariatet kommer nu att presentera det omfattande remissvaret för berörda parter, bl.a. sekretariatets partipolitiska referensgrupp, övriga remissinstanser och de många kommuner, län och regioner som nu inleder sitt 2030-arbete.