23948sdkhjf

Forskning på kvinnlig krockdocka gav EU-pris

Det tog tio år att få finansiering för forskning på en kvinnlig krockdocka, ytterligare några för att få fram en prototyp. VTI-forskaren Astrid Linders stora och gedigna arbete ger resultat och nu har hon vunnit ett hedersvärt europeiskt pris inom transportforskning.

– Det känns väldigt glädjande att ett sådant viktigt arbete uppmärksammas, jag är glad men ett minst lika stort pris hade varit att kunna få fortsatt finansiering så att en kvinnlig krockdocka kan integreras som en naturlig del i krocksäkerhetsarbetet, säger Astrid Linder, forskningschef på VTI.

Hon har precis vunnit EU Champions of transport research competition. Fyra europeiska forskare prisades i olika kategorier som dessutom tävlade om totalpriset. Astrid Linder vann först i kategorin Road och tog sedan hem totalpriset för sitt arbete med Adseat. Adseat är ett projekt där Astrid Linder har varit med att utveckla en prototyp av världens första kvinnliga krockdocka samt världens första datorkrockdocka av genomsnittlig kvinna.

Finansieringen tog tio år men hon har hela tiden arbetat målmedvetet med forskningen. Forskningen är viktig eftersom kvinnor löper ungefär dubbelt så stor risk att få whiplashskador än män. Trots det finns det bara krockdockor byggda utifrån män som därmed är den grupp som utvärderas när det gäller skydd mot whiplashskador.

Astrid Linder har arbetat fram en prototyp och hennes hårda arbete med att få en verklig kvinnlig krockdocka fortsätter. Hennes arbete uppmärksammas i Europa genom att bland annat få ta emot ett hedersvärt pris.

Tävlingen riktar sig till forskare inom innovativa transportkoncept inom EU-finansierade projekt. Priset går till Astrid Linder på grund av hennes effektfulla forskning som har djupgående effekter på våra liv och den värld vi lever i. Tävlingen syftar till att sprida kunskap från europeiska forskningsprojekt och stimulera diskussioner som ska generera nya framtidsidéer.

Prisceremonin ägde rum i Paris under det prestigefyllda evenemanget Transport research arena 2014 (TRA 2014). Vinnarna i varje kategori fick tre minuter var att berätta om sin forskning.

– Det är stort att det arbete jag har lett uppmärksammas på detta sätt. Framgången har varit möjlig tack vara stödet för koordineringen och det hjälpsamma arbetsklimatet på VTI, de engagerade svenska parterna, Chalmers, Volvo Cars och Folksam, de ytterligare åtta parterna från Europa samt en engagerad uppdragsgivare, EU-kommissionen. Det är glädjande att vi tillsammans har lyckats bidra med nya verktyg för att i framtiden utveckla ännu bättre skydd mot whiplashskador.

VTI medverkar kontinuerligt i internationella forskningsprojekt, framför allt i Europa och deltar aktivt i internationella nätverk och allianser. VTI:s generaldirektör säger att Astrid Linders forskning är ett bevis på VTI:s internationellt framgångsrika trafiksäkerhetsforskning.

– Svensk trafiksäkerhet har under många år utvecklats med näring från den oberoende forskning som funnits på VTI. Astrid Linders forskning är ytterligare en pusselbit på vägen mot nollvisionen och jag hoppas att detta pris kan bana väg för fortsatt finansiering av hennes värdefulla arbete, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på VTI.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062