Bilindustrin på kollisionskurs med EU
Mätningen av koldioxidutsläpp hos nya bilar sker i dag under optimala förhållanden, tex med förtejpade dörrar och med elektronik avstängd, hävdar Ekot. När bilen sedan kör i verklig trafik kan utsläppen däremot vara närmare 30 procent högre än vad biltillverkaren har uppgett i sin reklam.
Nu är nya globala tester på väg. Tanken är att de ska ge resultat som bättre stämmer med hur folk faktiskt kör. EU-kommissionen vill ha de nya testerna på plats från 2017, men enligt dokument som Ekot har sett vill bilindustrin försena införandet av de nya testerna minst fyra år till.
– Bilindustrin har tydligt sagt att den inte vill ha de nya testerna införda förrän efter 2021, säger Greg Archer på miljöorganisationen Transport & Environment i Bryssel.
Bilindustrins branschorganisation ACEA vill inte ställa upp på en bandad intervju med Ekot, men skriftligen säger ACEA att det vore "oerhört ambitiöst" att införa de nya testerna från 2017, så som EU-kommissionen har sagt sig vilja.
Tidigare i år beslutade EU att biltillverkare måste minska koldioxidutsläppen från nya bilar till i genomsnitt 95 gram per kilometer från 2021. Greg Archer sitter med i en expertgrupp som nu söker tekniska sätt att göra de kommande testresultaten jämförbara med de nuvarande. Archer säger att bilindustrin nu försöker få de nya gränsvärdena att ligga så högt som möjligt.