Simulering – ett nyckelord för effektiv fordonsindustri
Det säger Niklas Adamsson, tekniskt ansvarig för den nordiska marknaden vid Dassault Systèmes när Motor-Magasinet träffar honom på företags kontor i Stockholm.
-Det handlar mycket om att fatta rätt beslut vid rätt tillfälle och allra helst i ett tidigt skede. För fordonstillverkarna är en av de största utmaningarna den ledtid som krävs för att konstruera, utveckla, utprova och bygga ett fordon. Ju mer man kan pressa den tiden, ju större möjlighet att få lönsamhet i hela sin produktionskedjan. Där kan vi på Dassault Systèmes hjälpa till med hjälp av våra mjukvarusystem, säger Adamsson.
Idag gäller för time-to-market för ett fordon cirka 40-50 veckor. Den tiden vill de flesta fordonstillverkare åtminstone halvera inom fem år.
Då är ett nyckelord Simulering. Idag tvingas man ta fram ett stor antal prototyper innan man kommer så långt som till tillverkning. Men med hjälp av avancerad simulering går det att spara både tid och pengar.
Dassault Systèmes, skaparna av 3DEXPERIENCE och världsledande inom mjukvara för 3D-design, digitala 3D-mock-ups och Product Lifecycle Management-lösningar (PLM) har lanserat Smart Safe and Connected, en utvecklingsmiljö för mekatronisk konceptdesign som är fullt integrerad med 3DEXPERIENCE-plattformen.
-Den nya lösningen effektiviserar konceptdesign och gör det möjligt att snabbt utvärdera och jämföra alternativa funktioner och koncept i inledningen av konstruktionsprocessen, och enkelt och intuitivt fånga idéer, säger Niklas Adamsson.
Det vill säga att man kan nu göra så avancerade simuleringar att man kanske inte helt kan avstå från att ta fram färdiga konceptfordon, men ändå reducera antalet rullande koncept och framför allt spara tid genom att utföra så avancerade simuleringar som aldrig tidigare gått att göra.
- Ett fordon idag är ju oerhört komplicerat med kanske 5 000 olika funktioner och uppemot 30 000 olika krav som ska sammanlänkas från mått och vikter till myndighetskrav med mera. Det är ingen tvekan om att den modell av simulering som vi tillhandahåller kan reducera tid och utvecklingskostnader, säger Adamsson.
Men det är inte bara vid utvecklingssimulering som Dassault Systèmes olika ”verktyg” kan användas. Det går att arbeta med hela kedjan, inte minst ända ut i produktionen.
-OEM-företag och leverantörer måste kunna erbjuda estetiska och avancerade innovativa produkter men samtidigt hålla priserna i stånd och ha en målsättning mot obefintliga felaktigheter. Konsumenterna vill ha attraktiva och användarvänliga fordon som också har en avancerad säkerhetsnivå och hög komfort, säger Adamsson.
Under flera årtionden har Dassault Systèmes tillämpningar använts inom ramen av immersiv produktkonstruktion och tillverkning. Idag håller detta verksamhetsfält på att utökas och man använder sig av 3D-världen för att bygga upp nya sociala upplevelser relaterade till denna rörlighet.
Olle Holm
Fakta
Dassault Systèmes är världsledande på lösningar inom 3D och PLM (Product Lifecycle Management) mjukvaror. Dassault Systèmes Group levererar värde till mer än 115 000 kunder i 80 länder och har varit pionjär inom 3D-mjukvarumarknaden sedan 1981. Dassault Systèmes utvecklar och marknadsför PLM-applikationer och relaterade tjänster samt förser marknaden med en 3D-vision för hela produktlivscykeln, från idé till underhåll. Bland företagets produkter återfinns CATIA, SolidWorks, DELMIA, ENOVIA, SIMULIA och 3dvia. Dassault är ett av världens största mjukvarubolag och har av Forbes rankats som ett av världens mest innovativa företag.