Det kan bli dyrt att använda obesiktigade fordonslyftar
Arbetsmiljöverket inför den 1 juli 2014 ett fyrtiotal bestämmelser med sanktionsavgift. Syftet med sanktionsavgifter är att minska antalet överträdelser så att arbetsmiljön på Sveriges arbetsplatser blir bättre.
För fordonsbranschen gäller främst ”Besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar.” De ska vara besiktigade och godkända för att få användas. Bland de 40 nya bestämmelserna finns det även vissa andra områden i fordonsbranschen som berörs, till exempel när det gäller hantering av kemiska ämnen, tryckkärl med mera.
Tidigare var flera bestämmelser i Arbetsmiljöverkets föreskrifter straffbelagda. Det innebar att man kunde bli dömd till böter om man bröt mot dem. En statlig utredning har dock konstaterat att böter inte är det mest effektiva sättet att se till att regler om arbetsmiljön följs. Riksdagen beslutade därför att göra en lagändring, och från och med den 1 juli 2014 är därför fler regler kombinerade med en sanktionsavgift. En sanktionsavgift är en avgift, medan böter är ett straff man döms till i domstol. Att bryta mot en bestämmelse som är belagd med böter ses som en kriminell handling. Ett sådant arbetsmiljöärende hanteras därför av polis och går sedan vidare till åklagare och domstol. Inspektörer kommer att kontrollera att föreskrifterna följs.
Det är arbetsgivaren som kan bli tvungen att betala en sanktionsavgift. Det kan alltså vara företag, organisationer, kommuner, landsting eller staten. Nivån på sanktionsavgiften varierar. De flesta sanktionsavgifterna är differentierade, vilket innebär att stora företag får betala mer än små företag.
Olle Holm