23948sdkhjf

Kanske kan bilhandeln förvänta sig gyllene tider

Om man ska tro det globala undersökningsföretaget Nielsen kan bilhandlarna, främst de som säljer begagnat, förvänta sig goda tider framöver. Enligt Nielsens studie "Global Survey of Automotive Demand" planerar 36 procent av de svenska konsumenterna att köpa en begagnad bil under de kommande två åren, att jämföra med endast 11 procent som planerar att köpa en ny bil.

Det är alltså 47 procent av de svenska konsumenterna som planerar att köpa en ny eller begagnad bil inom de närmaste två åren, enligt Nielsen.

Nielsens studie "Global Survey of Automotive Demand" genomfördes bland över 30 000 Internet-användare i 60 länder. Målet var att ta reda på var efterfrågan på bilar var som störst och se vilka känslomässiga och ekonomiska motiv som var viktigast vid köp av ny eller begagnad bil. Resultaten integrerades med en mediekonsumtionsundersökning som genomförts i 11 länder där man hade undersökt var bilreklamen får störst genomslag och vilka webbplatser som är mest användbara för potentiella bilköpare.

Efterfrågan på bilar kommer att vara störst i Latinamerika (75 procent), Mellanöstern/Afrika (75 procent) och Asien- Stillahavsområdet (72 procent), men även 56 procent av konsumenterna i Nordamerika och 50 procent i Europa räknar med att köpa en ny eller begagnad bil inom de närmaste 24 månaderna.

Bortsett från ekonomiska skäl, är körglädjen den viktigaste anledningen till att man vill köpa en ny bil bland svenska bilägare (76 procent), följt av nyttan (71 procent). 28 procent anger status som en viktig motivations- faktor. I Europa anger de tillfrågade också körglädjen som viktigast (82 procent), över nyttan av att ha bil (56 procent ) och status (42 procent).Internetmarknadsföring och bilköparnas respons

Annonsering via Internetplattformar är mest användbar när det gäller potentiella nybilsköpare, enligt Nielsens "Media Consumption Survey (2012-2013)" som genomfördes i 11 länder.

46 procent av de tillfrågade anger att bilreklam på webbplatser är "mycket användbar" när man ska köpa ny bil. Detta kan jämföras med 42 procent som säger samma sak om TV-reklam, följt av 32 procent för tidskrifter, 29 procent för tidningar, 21 procent för mobiltelfonreklam och 20 procent för radioreklam.

Enligt Nielsens undersökning så anser de tillfrågade att biltillverkarnas webbplatser (65 procent) innehåller bäst information, följt av webbplatser med professionella recensioner (41 procent), webbplatser hos tredje part (38 procent) och återförsäljarnas webbplatser (38 procent) . En tredjedel (34 procent) av de tillfrågade anser att sociala medier är mest användbara och en fjärdedel (23 procent) anger att videosajter med produktdemonstrationer är bäst.

Kanske något att ta fasta på för bilhandlare som vill marknadsföra sin bilar, oavsett det gäller begagnade eller nya.

Olle Holm

.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11