Positiva toner bland fordonsindustrins leverantörer
– 91 procent betraktar framtidsutsikterna som goda eller mycket goda. Däremot upplevs den pågående Scania-VW-affären som ett framtida hot av leverantörerna, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG – Fordonskomponentgruppen, branschorganisation för nordens leverantörer till fordonsindustrin.
Även om hjulen snurrar på allt snabbare, omsättningen ökar, för leverantörsindustrin, är nyanställningsbehovet fortsatt lågt.
30 procent av företagen uppger ett nyanställningsbehov, vilket ska ställas mot 36 procent i höstens Vägvisare.
Men det finns förklaringar, enligt Fredrik Sidahl.
– Företagen uppger att de istället satsar på att vässa kompetensen bland befintlig personal samt på att höja produktiviteten genom ytterligare effektiviseringar, automation, inom produktionen, säger han.
Han nämner även det konstanta behovet av civilingenjörer, kvalificerade tekniker och industriarbetare. Detta, inte minst, för att kunna producera effektivare, bli konkurrenskraftigare.
– Där finns det en efterfrågan som bland vissa teknikkonsulter och tillverkande företag är svår att tillgodose, säger Fredrik Sidahl.
– Därför är det viktigt att banden mellan bransch och utbildningsväsendet knyts allt hårdare, att vi får kompetenta och anställningsbara medarbetare i framtiden, fortsätter han.
Därför efterlyser Fredrik Sidahl även en större nationell samordning, fler samarbeten samt en större samsyn kring svensk fordonsindustri.
– Fordonstillverkning med tillhörande leverantörsled utgör en tredjedel av all svensk verkstadsindustri.
– Den är motorn för industrin, menar han.
– Vi ser också att andra länder, som Tyskland och under senare år även Storbritannien, har en helt annan prioritering och synsätt på den inhemska fordonsindustrin och dess betydelse för sysselsättning och tillväxt, inhemsk innovationskraft och internationell konkurrenskraft.
Branschbarometern Vägvisaren genomförs två gånger per år och presenterades på tisdagen för näringsdepartementet under ett dialogmöte med svensk leverantörsindustri genom FKG.
I vårens barometer ingick en extra frågeställning kring betalningstider i näringslivet.
83 procent av leverantörsföretagen vill ha en lagstiftning som innebär att en faktura ska vara betald inom 30 eller 60 dagar efter mottagandet.
– För oss är det viktigt med en tydlig lagstiftning som har en bortre gräns för när en faktura ska vara betald, avslutar Fredrik Sidahl.