Stabil försäljning av reservdelar till Saab
Den stabila nettoomsättningen i jämförelse med motsvarande kvartal föregående år innebär att Orio fortsätter att öka sin marknadsandel inom segmentet Saab Originaldelar, trots att vagnparken av Saab-bilar minskat.
– Koncernens målsättning är att skapa en tillväxt om genomsnittligen 6 procent i genomsnitt årligen förväntas infrias för 2014. Detta kommer att ske genom vår strategiska inriktning på att bredda kundbasen och produktsortimentet, samt tillhandahålla teknik- och logistiktjänster, säger Lennart Ståhl, verkställande direktör på Orio.
Totalt sett ökade försäljningen på koncernens tre stora marknadssegment (Norden, Amerika och Storbritannien) med drygt 6 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. I Norden ökade försäljning av reservdelar i ny temporär försäljningskanal samt försäjning inom det nya affärsområdet tekniktjänster samt försäljningen av reservdelar i nya kundkanaler. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till 26 MSEK (37). Jämförelseresultatet innehöll en positiv resultateffekt av engångskaraktär om 7 MSEK. Övrig resultatminskning berodde på lägre bruttomarginal i ny temporär försäljningskanal samt förändring i produktmix i de olika marknadssegmenten, Storbritannien undantaget.
Breddningen av kundbasen fortsätter på ett flertal marknader och intresset är stort. Under första kvartalet tillkom många nya auktoriserade verkstäder, grossister och importörer. Breddningen av kundbasen kommer att pågå under hela 2014. Ett bredare produktutbud har tagits fram tillsammans med utvalda leverantörer och samarbetspartners och anskaffning pågår för lansering i en nära framtid. Ytterligare avtal avseende tekniktjänster med leveranser löpande under 2014 och 2015 har tecknats i kvartalet.