Ett steg närmare eCall i fordon
Inom en snar framtid kommer eCall att finnas tillgängligt för alla i EU och kommer att hjälpa oss att lindra följderna av trafikolyckor. eCall kommer att vara en stor tillgång i vårt arbete med att halvera antalet dödsfall i trafiken till år 2020, förklarade Kommissionens vice ordförande Siim Kallas , med ansvar för transport och rörlighet, efter omröstningen.
Det beräknas att 112 eCall kan snabba upp svarstiderna med 40 procent i tätorter och 50 procent på landsbygden och kan minska antalet dödsolyckor med minst 4 procent och antalet svårt skadade med 6 procent.
Parlamentets omröstning i plenum är ett viktigt steg i EU: s strategi för trafiksäkerheten för att minska antalet dödsolyckor och allvarligt skadade. Den ser till att när bilar utrustade med eCall kommer att finnas på EU: s vägar kan det rädda förare och passagerare snabbare i hela Europeiska unionen. Siim Kallas förklarade också att eCall är en billig lösning och eftersom det är bara aktiveras i händelse av en allvarlig olycka, kan förarbeteendet inte spåras under normal användning av bilen.
När det gäller eCall i fordon pågår fortfarande arbete i rådet och parlamentet i syfte att nå en överenskommelse om utbyggnad av eCall i varje ny typ av personbilar och lätta nyttofordon.
Men kritiken mot införande av eCall har varit massiv från bland annat de fria branschorganisationerna på eftermarknaden. Kritiken gäller inte det trafiksäkerhetsmässiga sidan av eCall, utan om de ytterligare utbyggnadsmöjligheter som finns i systemet. Möjligheter för biltillverkarna att koppla nya typer av tjänster till eCall som kan hota den skilda bilägarens integritet till exemel när det gäller att själv välja verkstad.
Datainspektionen har också flaggat för att eCall kan få stora konsekvenser för enskildas personliga integritet. Man ser det som självklart positivt med insatser som kan bidra till ökad trafiksäkerhet. Men, nödlarmsystemet eCall kan innebära en potentiellt mycket närgången övervakning av enskilda personer.
Larmsystemet eCall bygger på att nya bilar utrustas med sensorer, gps och mobiltelefon. Skulle bilen vara med i en olycka, kan den själv ringa upp en larmcentral och ange var den befinner sig. Därför behöver systemets rättsliga förutsättningar noggrant analyseras. I den analysen bör man noga överväga om systemet behöver regleras i särskild författning, anser Datainspektionen.
Olle Holm