Hård konkurrens om oljekunderna
– Det är stenhård konkurrens men så länge vi ger bättre service och är billigare än de stora drakarna tar vi volym, säger ägaren Johan Agdur.
När villaägarna slutade att värma upp sina kvadratmeter med eldningsolja fick många oljeleverantörer tänka om. Även Södertörns Petroleum som Johan Agdurs pappa startade redan 1983.
– Under många år sålde jag och farsan Shells eldningsolja, diesel och smörjmedel men det gick snabbt utför när eldningsoljan beskattades allt hårdare och det dök upp modernare uppvärmningskällor, minns Johan.
Tillsammans bestämde de sig för att öppna butik 2002 och allt sedan dess har fokus i stället legat på motorolja och smörjmedel till fordonsbranschen. I dag är man återförsäljare för Q8 Oils, Castrol och 77 lubricants.
– Vi gjorde en chansning med ett enkelt hämtlager här i Södertälje och erbjöd redan från start lägre priser på ett flertal oljemärken. Ett lyckat koncept visade det sig som gjorde att vi snart började ta volymer från konkurrenterna, säger han.
Hämtlagret har nu funnits i tolv år och allteftersom kunderna efterfrågar fler produkter växer sortimentet.
– I dag har jag kompletterat olja och smörjmedel med spolarvätska, glykol, avfettning och kemprodukter från olika leverantörer.
Efter sin pappas bortgång 2008 har Johan fått stå bakom rodret själv till 99 procent. Det ursprungliga produktsortimentet från Q8 Oils har fått backas upp av andra varumärken då OKQ8 hade vissa luckor att fylla i utbudet.
– Vi är fortfarande stora på Q8 Oils men sedan tre år säljer jag även 77 lubricants. Förutom en konkurrenskraftig prissättning har vi alltid levt på vår goda service. Jag försöker alltid vara tillgänglig sju dagar i veckan vilket kunderna uppskattar väldigt mycket, även om jag ibland önskar att jag kunde klona mig själv, säger Johan Agdur som lägger mycket tid på att övertyga bilverkstäderna att det lönar sig att våga byta oljeleverantör.
– De som inte är knutna till ett avtal bör verkligen se över ekonomin och titta på alternativa oljeleverantörer. Vi knyter inte upp kunderna som vissa andra aktörer gör utan tycker det är bättre att kunden känner tillit för oss. Vi har bevisat att det går att använda andra oljemärken och att de stora drakarnas tid är förbi. Här finns mycket pengar att tjäna för allbilsverkstäderna och även bilkunderna i slutändan.
I dag satsar Johan mycket på att bygga ut sitt återförsäljarnät för att fortsätta trycka upp volymer och nå ut till så många som möjligt.
– Vi börjar få med oss allt fler kunder och har visat att vi kan konkurrera med betydligt större aktörer. Det är en trygg bas att arbeta vidare med just nu.
Klas Skarin