Audi visar det senaste inom ljusteknik på IAA i Frankfurt
Som ledande inom ljusteknik i bilvärlden har Audi under flera år arbetat med utvecklingen av OLED-teknik . Med Matrix OLED är det möjligt att kombinera avancerad teknik med helt nya designlösningar. Redan nu pågår projekt för att sätta de första bakljusen med OLED-teknik i serieproduktion. Nu visar Audi OLED-ljusen för första gången i en konceptbil på IAA.
OLED är en förkorting av det engelska uttrycket för organiskt ljusemitterande diod. Varje OLED-enhet består av två elektroder, varav minst en måste vara transparent, där ett antal tunna lager av organiskt halvledarmaterial är integrerade. Låg likströmsspänning, mellan tre och fyra volt, får skikten att lysa, vart och ett mindre än en tusendels millimeter tunt. Färgen skiftar beroende på den molekulära sammansättningen av ljuskällan.
I motsats till ljuskällor med punktljus, som LED, som är tillverkade av halvledarkristaller, är OLED platta ljus. Deras ljus når en homogenitet på en helt ny nivå och kan dimras steglöst. Ljuset ger inte några skuggor och kräver inga reflektorer, ljusledare eller liknande optik, vilket gör OLED både effektivt och lätt. Dessutom behövs nästan ingen kylning.
Framsteg inom OLED-tekniken görs nu snabbt , delvis genom att Audi driver på utvecklingen. Så snart som ljusdensitet kan ökas kommer OLED att kunna användas till blinkers och bromsljus. De tunna glasskivorna som används idag för att omsluta det organiska materialet kommer att ersättas av motsvarande i plastmaterial.
OLED-tekniken öppnar upp för helt nya designmöjligheter med bl.a. tredimensionellt ljus. En annan fördel med OLED är att de kan delas upp i små segment som kan styras i olika ljusstyrka. Dessutom kan OLED-ljusen göras i olika färger och med olika transparens. Det gör det möjligt med olika ljusscenarier med extremt snabba omställningstider och tydligt avgränsade belysta ytor. Det innebär att Audi kommer att använda Matrix OLED-teknik utöver befintlig Audi Matrix LED och Matrix Laser teknik för strålkastare.
Audi har redan tidigare visat på potentialen med OLED-tekniken, genom att visa studier med transparenta, multifärgade OLED i bilens siluett och "the Swarm" tredimensionell OLED-skärm.
120 meter lång underjordisk körbar ljustunneln
Audi satsar stort på utvecklingen av ljusteknik och invigde tidigare i år ett helt nytt kompetenscenter vid huvudanläggningen i Ingolstadt. Den underjordiska körbara ljustunneln är 120 meter lång och ger nya möjligheter för Audis utvecklare att testa innovativa ljuslösningar och kamerabaserade ljusassistanssystem.
Det nya ljusassistanscentret har den längsta körbara ljustunneln i Europa. I den mattsvart lackerade tunneln testar utvecklingsingenjörer och designers bl.a. adaptiva helljus och kamerabaserade ljusassistanssystem med syfte att höja säkerheten. Genom det nära samarbetet mellan Audi-ingenjörer och designers kan nya idéer omsättas snabbare.