Mazda ökar intäkter och försäljning
Även den globala försäljningsvolymen återspeglar Mazdas positiva trend. Ökningen under räkenskapsårets första kvartal blev 16 % till 370 000 fordon, den högsta siffran på 15 år, mycket tack vare nya Mazda2 och den kompakta suven CX-3, som redan några månader efter lanseringen i Japan, Australien och på vissa marknader i Europa visar en mycket stark efterfrågan. Även Mazda3, Mazda6 och CX-5 har sålt bra och den fjärde generationen av sportbilen MX-5 är en klar succé redan efter den första försäljningsmånaden på hemmamarknaden i Japan. Nu introduceras modellen i USA och i augusti-september kommer nya MX-5 till Europa. De nya Skyactiv-modellerna står nu för 84 % av Mazdas totala globala försäljning.
Regionalt ökade försäljningen i Europa under detta första kvartal med 11 % till 49 000 fordon tack vare bl.a. en stark ökning i Storbritannien med 20 %. I Japan ökade försäljningen med 44 % under kvartalet, i Kina med 31 % och i Australien med 17 %, där Mazdas marknadsandel steg ytterligare till 9,4 %.
Första kvartalets resultat indikerar att Mazda kommer att uppnå sina mål för det fulla räkenskapsåret, som slutar i mars 2016. Prognosen lyder på en total försäljning av 1,49 miljoner fordon, en ökning med 7 %, ett ökat rörelseresultat till totalt 210 miljarder yen, drygt 14,6 miljarder SEK, och en total omsättning på 3 250 miljarder yen, 226 miljarder SEK.