Eriksson och Bryntesson kungar av Westombanan
– Det var en hård och tuff final och det krävdes verkligen att man körde 110% för att vinna, säger Sebastian Eriksson efter sin första seger för säsongen i RallyX.
Segern innebar att Sebastian klev upp i en delad serieledning med teamkollegan Kevin Eriksson, något som dock Sebastian inte kunde glädjas åt efter tävlingen i Arvika.
– Tyvärr kör jag en deltävling i Amerikanska Global-rallycross serien samtidigt som RallyX-finalen i Solvalla så jag har tyvärr ingen möjlighet att försvara titeln. Säger Sebastian efter finalen.
I Supercar-lites klassen var det en annan värmlänning som smög upp i finalen, Thomas Bryntesson från Töcksfors som gjort en succéartad debutsäsong i klassen. Bryntesson missade i starten på finalen där Oliver Eriksson tog täten. Eriksson jagades vilt av Bryntesson som redan tidigt i finalen fick backspeglarna fulla med Kevin Hansen och serieledande Tobias Brink. Brink och Hansens uppgörelse var en händelserik historia där det kördes hårt men ärligt, kombatanterna emellan. När krutröken lagt sig i finalen var det med Thomas Bryntesson som segrare, tätt före Oliver Eriksson och med en vilt kämpande Tobias Brink på den sista pallplatsen. Brinks pallplats innebär att han nu delar serieledningen med Kevin Hansen.
– Det kommer handla om en mix av fart, kyla och rutin som kommer att avgöra fighten om titeln. Säger Tobias Brink efter pallplatsen i Arvika.
I dem supernationella-klasserna bjöds det på fin underhållning dagen igenom. I Klass-2 var Mattias Ohlsson och Per Engstrand storfavoriter inför finalen efter fin körning dagen igenom. Men i finalen var det efter mycket stök och bök istället Emil Lennartsson som drog det längsta strået efter att Per Engstrand och Mattias Ohlsson stökat ihop det på ett av slutvarven. Lennartssons trygga stabila körning ihop med en imponerande kyla blev helt enkelt segerreceptet i Klass-2.
I JSM var det även här en stökig final med mycket kontakt mellan bilarna. Simon Claesson från Skene var en av topp förarna under dagen men kom ut som tvåa i finalstarten bakom gode vännen Jesper Gunnarsson. När Gunnarsson missade en växel ut på nytt varv slog Claesson till direkt och dök till ledningen med sin BMW E36. Claessons stabila körning höll sedan hela vägen in i mål och pallen fullbordades av BMW-bilarna med Joakim Rollving och Marcus Höglund på andra och tredjeplats.
Dagens andra Supercar-inslag kom från grannlandet Norge som parallellt med RallyX körde sin tredje NM-tävling för säsongen. Redan tidigt stod det klart att Frode Holte var mannen att slå med sin Ford Focus. Holte var totalsnabbast i den första och tredje kvalomgången totalt. I finalen var det dock en tuff historia där duktige Stian Hafsengen i sin Renault Clio utmanade stenhårt i sex varv. Över mållinjen skiljde det enbart några meter bilarna emellan till Holtes fördel.
Resultat RallyX-Arvika
Supercar-RallyX
1. Sebastian Eriksson
2. Eric Färén
3. Lukas Walfridson
4. Per Eklund
5. Kevin Eriksson
6. Tomas Andersson
Supercar-NM
1. Frode Holte
2. Stian Hafsengen
3. Morten Bermingrud
4. Stein Egil Jensen
5. Ole Kristian Temte
6. Morten Stensrud
Supercar-lites
1. Thomas Bryntesson
2. Oliver Eriksson
3. Tobias Brink
4. Kevin Hansen
5. Reinis Nitiss
6. William Nilsson
Klass-2 2400
1. Emil Lennartsson
2. Per Engstrand
3. Mikael Ringström
4. Daniel Lundh
5. Mattias Ohlsson
6. Rickard Gustavsson
Klass-4 JSM
1. Simon Claesson
2. Joacim Rollving
3. Marcus Höglund
4. Hampus Jakobsson
5. Jesper Gunnarsson
6. Marcus Svärd
Mästerskapstabell topp-3
Supercar-RallyX
1. Sebastian Eriksson 94 poäng
2. Kevin Eriksson 94 poäng
3. Eric Färén 81 poäng
Supercar-lites
1. Tobias Brink 91 poäng
2. Kevin Hansen 91 poäng
3. Oliver Eriksson 77 poäng