Till helgen är det dags för sportbilsmässan GranTurismo
80 år med Jaguar, det är en livstid med vackra, snabba och mytomspunna sportvagnar. I helgen samlas några av de fantastiska bilarna på en jubileumsutställning på GranTurismo Expo, bland annat den ikoniska klassikern E-Type, den nya fyrhjulsdrivna F-Type och SverigepremiärenXF i den övre mellanklassen.
Men på mässan firar även en annan ikon jubileum, Porsche 959. Det är 30 år sedan debuten för den teknikstinna supersportbilen och racerbilen. Den bjöd redan då på både fyrhjulsdrift och dubbelturbomatning. Den 959 som finns på mässan är den enda i Sverige av Sportversionen, som bara byggdes i 29 exemplar. Men på mässan finns också dess moderna inkarnation 918 Spyder!
Nya sportbilstrenden är roadsters, tuffare, öppnare och kraftfullare. Men också dyra. På mässan visas en Ferrari Testa Rossa 250 som vore värd en kvarts miljard kronor om det inte vore en replika från 1960-talet, nu är värdet ”bara” 25 miljoner. Nästan lika ovärderlig hade den Aston Martin DBR2 som finns att se på GranTurismo Expo varit om den var äkta.
Det samlade värdet av sköna sportbilar, exklusiva prestandabilar och racer- och samlarbilar på Nordens största sportbilsmässa är omkring en kvarts miljard kronor i år. Men tittarvärdet för de förhoppningsvis mer än 20 000 besökarna (fjolårets rekord på bägge mässorna) ligger sannolikt på ett ännu högre plan; tolv sportbilspremiärer, bland annat Lamborghini Huracán Spyder, V-versionen för Cadillacs två nya dräparmodeller med 455 respektive 649 hästkrafter och toppfarter runt 300 km/h, världens snabbaste trehjuliga ”bil” Polaris Slingshot, samt världspremiären för racingklockan Halda Nürburgring Edition.
Men i Nacka Strand blir det också folksamling kring de som vanligt välputsade och fint renoverade entusiastbilarna, racerbilarna och märkesklubbarna.