Mazda MX-5 Spyder och Speedster i Las Vegas
Mazdas designers inspirerades av tidiga öppna sportbilar. MX-5 Spyder har bl.a. en ljus silverlackering, ett spoilerpaket i karbon-material, extra luftintag i grillen, Brembo-bromsar, 17 tums lättmetallfälgar Yokohama Advan Racing RS II med 225/45/17 Yokohama-däck och en interiör i högklassiskt lädermaterial. MX-5 Spyder väger 1 043 kilo
Mazda MX-5 Speedster har gjorts så lätt som möjligt och den stora framrutan har bytts mot en betydligt mindre mitt framför föraren för att spara vikt , men även för att ge föraren en ännu större känsla av äkta öppen sportvagnskörning. Och bakom föraren finns en liten upphöjning av karossen på äkta Spydervis.
För att minska vikten ytterligare är t.ex. dörrarna och stolarna av kolfiber och 16 tumsfälgarna, Custom Rays 57, är extra lätta. Däcken är Kumho Ecsta 225/50/16. Tomvikten för MX-5 Speedster är därför så låg som 943 kilo och den är även 30 mm lägre än en vanlig nya MX-5 tack vare justerbara fjädrar från K&W. MX-5 Speedster har en mörkare blågrå nyans, kallad Blue Ether. Kolfiberstolarna är tillverkade av Mu-Len Delta Seat och har klädsel i svart Alcantara.
- Både MX-5 Spyder och MX-5 Speedster är kompromisslösa designkoncept som framhäver kärnvärdena hos MX-5, säger Ken Saward, designchef, Mazda North American Operations. Saward och hans kollegor har arbetat intimt tillsammans med olika tillbehörs- och trimningsfirmor för att utveckla de två nya designkoncepten.
- Med dessa två MX-5 konceptbilar vill vi visa hur det är möjligt att med olika tillbehör bygga om vår sportbilsikon, men ändock vara trogen sitt ursprung.