Mazda höjer årets prognos ytterligare
I stort sett samtliga regioner ökade under perioden sin försäljning och bidrog till den totala ökningen på 14 % till 764 000 fordon. Under perioden introducerades tre nya modeller, Mazda 2 samt CX-3 och MX-5, vilka bidrog till den ökade försäljningen. Samtidigt var försäljningen av de övriga Mazda-modellerna, CX-5 samt Mazda3 och Mazda5 högst stabil.
I Europa blev försäljningsökningen 21 % och ökade därmed till 110 000 fordon och förväntas öka ytterligare under resten av räkenskapsåret. I Japan var Mazdas ökning mycket kraftig med hela 33 %. I Kina blev ökningen 16 %, i Australien 17 % och i övriga Asien 22 %.
Mazda har uppjusterat sin prognos för hela räkenskapsåret till en total försäljning av 1 515 000 fordon. Rörelseresultatet beräknas öka med 9,5 % till 230 miljarder yen och €1,7 miljarder, närmare 16 miljarder svenska kronor. Mazda planerar även att fördubbla sin årliga utdelning till 30 yen.