Stark optimism bland fordonsindustrins leverantörer
Enligt Yasemin Heper Mårtensson, analysansvarig hos leverantörsorganisationen FKG, är utfallet av det senaste halvårsresultatet, maj-oktober 2015, för de flesta leverantörerna en klar förbättring jämfört med föregående räkenskapsår. Detta sett till såväl vinstmarginal som försäljning.
– Det pågår alltjämt en återhämtning sedan de tuffa åren 2009-2010 efter finans- och fordonskrisen hösten 2008, berättar Yasemin Heper Mårtensson.
Idag sysselsätter svensk leverantörsindustri ca 82 000 personer och omsätter ca 158 miljarder kronor per år.
När de svenska leverantörerna ser in i kristallkulan för det kommande året, bedömer över hälften (54 procent) att omsättningen både i Sverige och utomlands kommer att öka under det kommande året.
Samtidigt säger något fler leverantörer än i våras att omsättningen kommer att minska, men de utgörs fortfarande av färre än 20 procent av de tillfrågade företagen.
– Någon enskild faktor som dämpar optimismen kan inte uttolkas. Möjligen kan osäkerhet kring Volkswagens avgasfusk och den finansiella oron i Kina påverka, säger Yasemin Heper-Mårtensson.
Sverige (51 procent) och EU (27 procent) är alltjämt leverantörernas viktigaste tillväxtmarknader. Dock har Asien (10 procent) och Nordamerika (6 procent) ökat stadigt i betydelse under de tre senaste åren. Att Volvo Cars bygger en fabrik i South Carolina kan vara en bidragande orsak till att fler leverantörer ser en tillväxt i USA, men också att den Nordamerikanska bilmarknaden fortsatt är stark.
Trots att omsättningen förväntas öka så pekar svaren från Vägvisaren på att enbart en tredjedel av leverantörerna planerar att anställa. Majoriteten av leverantörerna har istället för avsikt att behålla nuvarande personalstyrka.
– Att leverantörsföretagen har lyckats med att öka produktiviteten är sannolikt en orsak till att företagen inte anställer i samma takt som omsättningen ökar, säger Yasemin. Produktivitetsförbättringar är fortsatt i fokus för leverantörerna och att löpande jobba med detta har blivit en förutsättning för att överleva i branschen.
– Många företag arbetar kontinuerligt med att förbättra sin verksamhet med hjälp av filosofi, metodik och arbetssätt baserat på ”lean”, i kombination med att se över hela sin produktionsstruktur och öka automatiseringsgraden.
– Initiativ som ”Produktionslyftet” har betytt mycket för de företag som har deltagit, menar Yasemin Heper-Mårtensson.
Ytterligare en orsak till att man inte anställer i samma utsträckning som omsättningen ökar, kan vara att det börjar bli svårt för en del leverantörer att hitta kvalificerad arbetskraft, särskilt inom ”nya” fordonsleverantörsområden som mjukvaruutveckling.
– Generellt pågår en utsuddning av den traditionella uppdelningen mellan varor och tjänster, vilket också förändrar kompetensbehovet, avslutar Yasemin Heper Mårtensson, analysansvarig hos FKG - Fordonskomponentgruppen.