Nissens lanserar utbildningsprogram för AC och motorkylning
I nivå med att funktionaliteten ökar i dagens bilar, så ökar också mängden av dess systemkomponenter, så det är viktigare nu än någonsin för mekanikern att hålla sig uppdaterad med tekniska kunskaper. Då originalverkstäderna kontinuerligt får ny och uppdaterad information från motorfabrikanterna så får de oberoende verkstäderna och grossisterna jobba hårt för att leverera samma resultat. Ett hårt arbete som Nissens önskar göra enklare.
-Vi arbetar ständigt på att förbättra varje del i vår verksamhet och då många av dessa delar styrs internt så är den viktigaste delen, som är själva komponenten, ute hos kunden och styrs således externt, Nissens Senior Vice President, Klavs T. Pedersen förklarar och fortsätter:
-Det enda sättet vi kan påverka denna del i processen är att se till att mekanikern har de bästa grundförutsättningarna för att utföra arbeten i dessa system. Om mekanikern är uppdaterad med den senaste tekniken inom området är chanserna mindre att de gör några misstag i installationsprocessen. Nissens Traning Concept handlar inte om att vi åker runt och gör reklam för våra produkter , det handlar om att vi åker runt och delar med oss av relevanta kunskaper inom motorkylning och AC som vi har samlat på oss under de senaste 95 åren.
Nissens Training Concept är anpassat för alla intressenter inom fordonseftermarknaden och kan delas in i tre nivåer; grundläggande, mellan & expert. Nissens har satt ihop ett team av både interna och externa lärare som kommer att genomföra utbildningar över hela världen.
-Att delta i Nissens Training Concept är ett sätt för mekaniker, grossister och specialister eller andra personer med ett särskilt intresse för luftkonditionering och motorkylning, att bredda sina kunskaper genom information direkt ifrån tillverkaren. Samtidigt får vi feedback direkt ifrån de som använder våra produkter dagligen, denna feedback använder vi då för att förbättra våra produkter och utbildningar. Vi lever, går och andas AC och motorkylning. Det är vår passion och vi vill dela med oss av den till människorna omkring oss, förklarar Klavs T. Pedersen.
Då många aspekter av verksamheten är att öka försäljningen så betonar Klavs T. Pedersen att Nissens Training Concept är inte ett säljverktyg med avsikt att övertyga folk att köpa Nissens produkter, utan snarare ett verktyg för att utbilda på en neutral basis för att stärka den internationella eftermarknaden.
-Vi kommer inte att äventyra trovärdigheten av Nissens Training Concept. Målet är inte penningvärdet utan värdet sitter i ett starkare nätverk. Om vi kan utbilda varje del av distributionsnätet och öka deras effektivitet, baserat på den kunskap vi har tillgänglig, kan vi minska antalet reklamationer och andra problem som kan uppstå vid en felaktig installation. Det viktigaste är att stärka den oberoende eftermarknaden och ge mekanikern samma resurser som de tillgängliga original verkstäderna, avslutar Klavs T. Pedersen.
Redan har många av Nissens kunder världen över tagit del av Nissens Traning Concept. Hittills har utbildningen genomförts i Sverige, Österrike, Rumänien, Irland, Turkiet och USA, medans utbildning i Grekland, Tyskland, Kina, Danmark, Ungern och Ryssland har schemalagts.
Sedan 1921 har Nissens utvecklat, tillverkat och sålt ett brett sortiment av AC- & motorkylningsdelar för den oberoende eftermarknaden. Idag har Nissens över 1 000 dedikerade anställda världen över.