WER i samarbete med universitet och studenter
Marknadsföringstävlingen Strateg Case Challenge , som arrangeras av kommunikationsbyrån Strateg i Örebro, har avgjorts på Örebro universitet. De tävlande var kommunikations- och ekonomistudenter vid Örebro universitet, som hade i uppdrag att presentera den bästa idén på ett skarpt case från Strateg-kunden WER, en agentur och grossist inom verkstads- och tillverkningsindustrin. Efter en hel dags hårt arbete kunde juryn kora vinnarna.
Uppdraget var att ta fram ett kreativt koncept för hur montern på Automässan ska se ut och för hur WER ska kommunicera med sina målgrupper före, under och efter mässan.
Kommunikationsbyrån Strateg lanserade redan förra året – tillsammans med elevsektionerna Corax och Sesam på Örebro universitet – den kreativa marknadsföringstävlingen Strateg Case Challenge för att öka integrationen och samarbetet mellan universitet och näringsliv. Upplägget går ut på att studenterna ska ta sig an ett skarpt case från en Strateg-kund. Fjolårstävlingen var en succé och årets kund, WER, hörde av sig till Strateg bara dagarna efter förra årets tävling var avslutad för att anmäla sitt intresse att ställa upp med ett skarpt case för studenterna 2016.
– Vi fick redan förra året se saker som vi själva inte hade tänkt på och en del saker snodde vi faktiskt rakt av. I år var det inte sämre och studenterna har verkligen imponerat på oss i juryn. WER är dessutom supernöjda. Allra helst skulle de vilja vara med nästa år också, säger Leif Goldkuhl, ansvarig projektledare på Strateg, med ett skratt och tillägger:– Det är viktigt att vi som byrå tar ett ansvar för framtidens marknadsförare. Och det här är utvecklande för alla parter; kund, byrå och studenter.
Totalt slet 49 studenter i 13 grupper för att komma på det bästa konceptet och smartaste kommunikationslösningarna. Men bara en grupp kunde vinna. Vinnarna blev ett mixat lag med studenter från både kommunikations- och ekonomiutbildningar: Sara Lundholm, Lovisa Karlsson, Maya Larsson och Oscar Hellström.
Studenterna bedömdes på sina prestationer inom: insikter och huvudbudskap; koncept och idé; resonemang kring kanalval och tidslinje; förslagets ekonomiska realitet; men också presentationsteknik. Juryn bestod av representanter från WER, Örebro universitet och Strateg.