Mazda ökade första kvartalet med 28 procent i Europa
Försäljningsframgången är uppbackad av en mycket stark Mazda CX-3 introduktion, en frisk fläkt i det heta kompakt SUV-segmentet, och en ny Mazda2 som har ökat sin omsättning med 75% under det gångna kvartalet. Försäljningen av helt nya Mazda MX-5, vilken precis mottagit utmärkelsen 2016 World Car of the Year och 2016 års World Car Design of the Year, har under första kvartalet nästan fyrdubblat sin försäljning (+282%). Populära Mazda CX-5 och Mazda6 har uppfyllt sina försäljningsmål, och Mazda3 fortsätter att vara den mest säljande modellen i Mazdas Europeiska uppställning2, undantaget dess SUVar.
Marknader som Portugal, Italien och Spanien ökade sin Mazdaförsäljning under första kvartalet signifikant. Portugal tredubblade sin försäljning, Italien fördubblade och Spanien ökade med hela 70%. Många andra marknader gjorde också en succéartad prestation, som t.ex Belgien (+65%), Nederländerna (+60%), Norge (+60%), Sverige (+40%) och de flesta andra Europeiska marknader ökade också sin Mazdaförsäljning med mer än 10%3.
Ny teknologi och design fortsätter att vara Mazdas starkaste kort. Sedan 2012, då Mazda introducerade sin egenutvecklade SKYACTIV-teknologi, med några unika egenskaper för dess motorer, balanserade chassin och lätta karosser, har företaget nästan fördubblat sin omsättning.
Mazda sålde mer än 227 000 fordon i Europa fram till den sista mars och under de senaste 12 månaderna, vilket gav en total ökning på hela 28% under Mazdas föregående finansiella år.