Nytt diagnossystem på gång rapporterar SFVF från Cecra-mötet
Systemet möjliggör diagnos och omprogrammering av Euro 5- och Euro 6-fordon. Det består av en standarddator och en VCI kommunikationsanordning (Vehicle Communication Interface) för anslutning till OBD-gränssnittet i fordonet. För närvarande kan Euro 5 / Euro 6 fordon av märkena BMW och Mini, Mercedes-Benz och Smart, Volkswagen, Audi, Seat och Skoda, Opel och Ford och snart även andra märken som Renault, diagnostiseras och omprogrammeras.
-Med EuroDTF kan verkstaden till exempel programmera nycklar om de får OK av generalagenten och dettta är en stor nyhet, rapporterar Bo Ericsson, vd för SFVF direkt från Cecra-mötet. (European Council for Motor Trades and Repairers
Euro-DTF har testats på verkstäder sedan förra året och nu släpps det ut på marknaden. I Tyskland är kostnaden 7 000 euro plus en månadskostnad på 50 euro i månaden. Då får verkstaden tillgång till information som gör att man kan jobba med bilen på samma sätt som en märkesverkstad.
Euro-DTF har utvecklats av det tyska företaget Adis Technology och systemet kombinerar OEM och multibrand diagnos på bara en enhet. Det stöder tillgång till all reparations- och underhållsinformation.
-Det enda som saknas är om bilen täcks av garanti för då får bara märkesverkstan göra jobbet, eftersom tillverkaren betalar. Men sammantaget är detta ett mycket intressant system som kommer att ge de fria verkstäder helt nya möjligheter att få tillgång till alla information som behövs för att kunna jobba med nyare bilmodeller, säger Bo Ericsson.