23948sdkhjf

Begagnade miljöbilar försvinner från Sverige

De ekonomiska incitamenten bidrar endast till nyförsäljningen av bilar med alternativa bränslen till företag och myndigheter. Andrahandsmarknaden finns i utlandet.

Endast 328 000 bilar, motsvarande sju procent av bilparken, kan idag drivas med ett alternativt bränsle. De styrmedelspaket som syftar till att öka försäljningen av bilar som kan drivas med alternativa bränslen tycks inte vara tillräckliga för att kunna vi ska nå målet om en fossilfri fordonsflotta till 2030. Det visar en ny rapport från Trafikanalys. Försäljningen av etanolbilar har helt stannat av och kompenseras i dagsläget inte av försäljningen av elbilar, elhybrider, laddhybrider och gasbilar.

En stor del av de bilar som varit föremål för riktade ekonomiska styrmedel, som sänkt förmåns­värde eller super­miljöbilspremien i syfte att öka dess andel av fordonsflottan, kommer aldrig ut på den svenska andrahandsmarknaden. Ca 90 procent av elbilarna och laddhybriderna är idag företagsbilar som efter leasingperiodens riskerar att avregistreras till utland. I dagsläget handlar det om relativt få fordon, knappt 5 000 elbilar och 10 000 laddhybrider i trafik. Men om försäljningen av elbilar och laddhybrider ökar och andelen som avregistreras till utland förblir oförändrad kan det på sikt röra sig om ett betydande antal bilar.

– De styrmedel som finns idag stimulerar i huvudsak nybilsförsäljningen. Det kan behövas nya styrmedel som inriktas mot att stärka andrahandsmarknaden. Det skulle kunna främja försäljningen till privatbilister och därmed tillväxten även på lång sikt, menar Mikael Levin, utredare på Trafikanalys.

För tillväxttakten av gasbilar är avregistreringen till utland ett reellt problem eftersom var tredje nyregistrerad gasbil har lämnat landet inom två år. Gasbilarna som försvinner till andra länder har ökat de senaste fyra åren, både till antal och andel av det totala beståndet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064