SKF inleder skolsamarbete för ökat matteintresse
konkurrenskraft. Nu reagerar SKF på utvecklingen genom att samarbeta med
Västsvenska Handelskammarens projekt Mathivation, för att stärka elevers självförtroende
och kunskaper i matte och ledarskap.
Spännande problemlösning eller ren ångest? Få skolämnen väcker så mycket känslor som matematik och svenska elevers matteprestationer är sämre någonsin. Internationella undersökningar pekar dessutom på bristande uthållighet och motivation.
För att inspirera och stimulera intresset driver Västsvenska Handelskammaren projektet Mathivation, där eleven blir aktör och lär andra elever matematik, en metod som får stöd i forskningen och som bidrar till att förändra attityden till matte. SKF går nu in i projektet som nationell partner.
– Vi är ett tekniskt drivet företag som utvecklar produkter och lösningar för att industrin ska rotera snabbare och effektivare. Vi vill engagera oss i projekt som hjälper oss i vår framtida rekrytering och kompetensförsörjning. Teknisk och matematisk kompetens är viktig för vår framgång på marknaden, säger Gunilla Nilsson, vd, SKF Sverige AB.
Sverige betraktas som ett av världens främsta innovationsländer, sämre mattekunskaper hos elever medför i förlängningen inte bara kompetensbrist utan riskerar även urholka vår välfärd och konkurrenskraft. För individer utan tillräckliga mattekunskaper väntar också en tuff arbetsmarknad. Nu vill SKF bidra till ett ökat intresse för matte och Gunilla Nilsson ser fler fördelar.
– Mathivation lyckas på ett fantastiskt sätt stimulera till mattekunskaper och problemlösningsförmåga som eleverna själva inte trodde var möjligt. Konceptet stöttar också lärarnas roll som ledare och inspiratörer i skolarbetet, vilket är viktigt i den ibland utsatta men viktiga position som lärarna har och som jag känner stor respekt för, säger hon.
Mathivation grundades av studenter på Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet och drivs av Västsvenska Handelskammaren. Anton Thynell är projektledare i Mathivation.
– Det är glädjande att företagen agerar och förstår att vi måste öka matteintresset med aktivt arbete redan i grundskolan. Mathivation turnerar runt i skolor, många elever som till en början visat ett svagt intresse har fått upp ögonen för matematik. Nu har vi varit i 140 städer, 22 länder – med fler än 70000 elever och lärare involverade, säger han och fortsätter:
– Projektet bidrar även till att ta bort en del av den negativa laddningen kring ämnet. Bland annat för att det handlar om att våga misslyckas – och göra det inför en grupp. En elev som lär ut blir förebild för andra. Det leder både till att fler satsar på mattestudierna och en utveckling av ungt ledarskap. Genom att göra eleverna till huvudaktörer når vi ofta elever som inte upptäckt sin egen potential eller saknar stöttning hemifrån.