23948sdkhjf

Det är inte alltid lätt att göra verkstadskunden nöjd!

Fråga:

Vi har ett jobbigt problem med en kund som vi hjälpt med värmen i hans bil. Bilen har varit inne hos oss flera gånger för div reparation och service.

Från början spolade vi systemet och bytte glykol då han hade problem med värmen. Det var också något konstigt medel i glykolen som kunden själv hade fyllt på. Därefter har vi även bytt vattenpump pga läckage och även termostat samtidigt som värmepaketet.

Det kunden menar är att det värmepaket som vi bytte “inte” är bytt utan att det är det gamla som sitter i bilen (originalet) eftersom att det är märkfärg på elementet.

Kunden påstår att han har varit hos en oberoende bilverkstad där de bekräftar att det är originalet som sitter i bilen, jag fick aldrig veta vilken verkstad det handlade om fast jag frågade.

Jag har varit i kontakt med det företag där vi köpte värmepaketet, då visste dom vem kunden var och att dom varit i liknande situation. De skickade kopia på vårt köp av värmepaketet.

Jag svarade kunden att jag ville titta på bilen tillsammans med honom och efter lite stök med att tiden passade kunden så träffades vi på min verkstad och jag erbjöd honom att köra in bilen men då tyckte han att vi skulle sluta att spela teater och betala tillbaka hans 5 000kr i stället.

Efter lite lugnande samtal där jag förklarar att jag inte luras eller ljuger så fick jag köra in bilen, kunden var med och jag demonterade sidopanelen mot mittkonsolen där även kunden hjälpte till att lossa ena sidan, sedan fotade jag värmepaketet på plats, även kunden fotade värmepaketet med sin telefon.

Jag utförde en Funktionskontroll av värmesystemet reglagekontroll glykolhalt mm och konstaterade att fläkten bara gick på högsta läge 4:a.

Jag förklarade för kunde att om han kör på max på fläkten så får han värme och högt flöde men inte högsta värmen.

Vi körde värmen på max och både kunden och jag ansåg värmen som bra, kunden bad om ursäkt och ville fara, då svarade jag att det viktiga för mig är att han känner sig nöjd och kan lita på oss. Jag ringde åter leverantören av värmepaketet och mailade samtidigt bilden på värmepaketet både till leverantören, kunden och mig med en önskan om att få titta på ett nytt värmepaket men det finns inget i Sverige och då måste jag köpa ett till, företaget har bara sålt ett enda och det är till oss.

Kunden tackade för sig och lämnade oss med sin bil. Jag lovade att försöka ordna fram bevis/bilder/intyg från bilimportören med hjälp av leverantören av värmepaketet men vi har ännu inte fått något material på detta.

Värmepaketet är utbytt av oss och allt fungerar som det ska, glykolen håller –38 graderC, förkopplingsmotståndet till fläktmotorn är trasigt och det är förklarat för kunden men han återkommer nu på min mobil via sms och meddelar att han vill ha igen sina pengar?

Jag citerar: ”Jag vill ha tillbaks pengarna. 5 000:- I annat fall kommer jag anmäla till ARN samt göra en anmälan om bedrägeri.” /

-Vad svarar jag? Det är inte pengarna utan att han påstår att vi ljuger och fuskar och det klarar jag inte av. Sånt här suger musten ur mig! och man undrar hur han tänker?

Verkstad

Svar:

Oj vilka kunder det finns. Det är kunden som måste bevisa att det gamla värmepaketet sitter kvar. Din arbetsorder räcker som bevis och om allt fungerar som det ska är tjänsten utförd korrekt. Konstigt om det gamla paketet skulle sitta kvar i en nu fungerande bil som inte fungerade då kunden lämnade in bilen. Enligt reparationsvillkoren har du heller ingen skyldighet att spara kundens gamla delar efter det att han hämtat ut sin bil. Kunden kommer ingen vart med detta i ARN så du kan vara lugn. Blir du anmäld så återkommer du bara så ska vi hjälpa dig.

Vänlig hälsning

Ulf Stefansson

Jurist

Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094