23948sdkhjf

Stulna fordon fastnar i ursprungskontrollerna

Under 2015 avslöjade Transporstyrelsens utredare 32 försök till registrering av fordon där antigen själva fordonet eller fordonets registreringshandlingar varit stulna eller manipulerade. Det är en ökning med tio ärenden sedan 2014. Försöken har uppmärksammats via Transportstyrelsens arbete med ursprungskontroll, det vill säga register- och dokumentkontroll av fordon som importeras till Sverige.

Alla begagnade fordon som importeras till Sverige av privatpersoner ska genomgå ursprungskontroll. Vid ursprungskontrollen gör Transportstyrelsen en kontroll av fordonets identitet mot Europeiska registreringsmyndigheters register samt ett antal internationella efterlysningsregister (bland annat Interpol). Det sker också en noggrann analys av de utländska registreringshandlingar som ska skickas in i samband med ansökan. Kontrollerna avslöjar förfalskade eller manipulerade handlingar.

– Under 2015 gjorde vi 25 272 ursprungskontroller och i 32 av fallen kunde vi konstatera att det rörde sig om stulna fordon eller stulna och manipulerade handlingar för att dölja fordon med oklar identitet. Dessutom avslogs 344 ytterligare fall där importören inte kunde uppvisa nödvändiga handlingar för att fordonet kunde godkännas, vilket man ibland kan spekulera i orsaken till. Att vi regelbundet avslöjar försök till registrering visar att kontrollerna fungerar och behövs, säger Bosse Magnusson, ansvarig chef för arbetet med ursprungskontroller.

Kontrollerna finns till för att motverka den illegala fordonshandeln med fordon som omsätter mångmiljardbelopp årligen. 2008 övertogs ansvaret för kontrollerna av Svenska staten via dåvarande Vägverket. Verksamheten övergick senare i Transport-styrelsens regi och sedan starten har över 250 000 ursprungskontroller genomförts.

Importen av fordon till Sverige pågår året runt, men i samband med vårens antågande sker alltid en påtaglig ökning.

– Importen av fordon till Sverige påverkas av sådana saker som det allmänna konjunkturläget och den svenska kronans värde i förhållandena till andra valutor. Vår handläggningstid påverkas i sin tur naturligtvis av hur många ärenden vi får in till oss. Idag är handläggningstiden för ett ursprungskontrollsärende i genomsnitt fem arbetsdagar och det är vår ambition att hålla den tiden under kommande vår och sommar, säger Bosse Magnusson.

Ytterligare en orsak som påverkar hand-läggningstiden är hur stor andel av alla ärenden som kräver komplettering. Idag är var fjärde ansökan ofullständig och kan därför inte godkännas. Varje ofullständig ansökan drabbar därför alla som väntar på att få sin egen ansökan prövad.

De handlingar som normalt måste bifogas en ansökan om ursprungskontroll är:

Själva ansökan.
Fordonets utländska registreringshandlingar (alla delar).
Kopia av köpehandling, kvitto eller liknande som visar hur fordonet blivit ditt.
Trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering (om du samtidigt ansöker om det).

Bildtext: Två för ögat identiska italienska registreringshandlingar belysta med UV-ljus. UV-ljuset reflekteras olika på de två dokumenten. Den främre registreringshandlingen är en förfalskning.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109