Dahlgren och Göransson dominerade STCC-premiär
– Det är inte ofta man som racerförare får uppleva en sådan här helg, sa Robert efter målgång. Jag är sjukt glad och det började fantastiskt bra redan på första varvet i går och så har det fortsatt. Efter att inte ha tävlat på ett år känns det otroligt skönt att komma tillbaka på det här sättet.
Om Roberts första race var händelselöst för hans egen del så blev det andra desto mer händelsefyllt. En andraplats och stor ledning i mästerskapet, 28 poäng före Richard Göransson, fyller Robert med en bra känsla inför Mantorp Park.
– Jag tog det otroligt lugnt i början och backade av flera gånger. Incidenten där Scott blev påkörd av någon annan gjorde mig väldigt orolig men jag är glad att höra att han är ok. När Richard stack i omstarten var det dags för mig att börja åka och det var några riktigt bra och schyssta fighter. Det här var riktigt bra, och jag tar med mig både självförtroende, känsla och glädje till Mantorp. Jag längtar redan!
Det var mycket blått och Polestar Cyan Racing i Skövde och för Richard Göransson blev det en dag med både ofrivillig majbrasa och jubileum med hans 40:e STCC-seger och den första sedan 2013.
– En brasa och min 40:e STCC-seger, vilken dag här i Skövde! Jag tappade värdefulla poäng i första racet när bilen brann och jag tvingades bryta. Det var jätteviktigt att ta den här segern och vilka mekaniker vi har i teamet som kunde få ihop bilen, jublade Richard.
I det första racet blev Richard påkörd i starten av Mattias Andersson vilket ledde till att karossen låg mot avgassystemet och det hela började brinna. Han var väldigt lättad över segern i det dagens andra race och en andraplats i mästerskapet efter första helgen.
– Det var absolut inte Mattias fel att han körde på mig. Det blev bara trångt och det var flera som jag tycker tog i lite för mycket och stressade idag. Sådana som jag, Robert, Scott och Mattias har kört många race och vi vet att man inte kan stressa upp sig på en sådan här bana. Jag har jagat den här 40:e segern länge och trodde att det låst sig men jag är väldigt glad att kunna fira den här med ett svenskt bilmärke och en dubbelseger för Polestar Cyan Racing. Robert har gjort ett fantastiskt jobb och visade nästan att det går att ta en full pott. Nu är det dags att förbereda oss för Mantorp och där tror jag fler kommer att vara med och fightas.
Mattias Andersson gjorde en typisk Mattias Andersson-helg och Dacia Dealer Team kunde säkert och utan misstag arbeta sig fram till resultat som gör att man nu är trea i mästerskapet.
– Vi har som alltid förberett oss väl i vinter. Vi är inte många i teamet men vi har gjort det här länge nu och kommer väl förberedda. Vi hade en bra dag igår, och en fullt godkänd dag idag och tredjeplatsen är jag nöjd med. Det var ungefär så bra som vi kunde förvänta oss och en bra start inför vårt hemmarace på Mantorp, summerade Mattias.
Övrigt noterat från säsongsstarten
Scott McLaughlin gjorde ett imponerande gästspel i STCC och Volvos V8 Supercar-förare överraskade med att snabbt komma upp i fart och tog en andraplats i det första racet. I det andra var han på väg mot en ny pallplats när han blev påkörd i sidan i en vådlig krasch. Nya Zeeländaren var ok och kastade sig iväg mot flygplatsen efter att ha njutit av sitt inhopp i STCC.
– Min start sög verkligen men annars var det ett bra race. Jag har haft kul här i STCC och det har varit ganska coolt att hoppa in och köra en ny bil på en ny bana. Det är en kul bil att köra och jag är glad att ha varit del av det här och gjort ett bra jobb för teamet.
Ett annat utropstecken från helgen är Flash Engineerings Linus Ohlsson som gjorde comeback i STCC efter att varit borta från racingen i två år. Han belönade sig själv med en stark tredjeplats i det första racet, och var på väg mot ännu ett bra resultat i det andra när han tvingades bryta efter att även han blivit påkörd.
– Det är klart att en seger och även en andraplats är bättre, men det här är en bra comeback. Det var en viktig pallplats för mig och hela teamet och det var därför jag inte gjorde för mycket motstånd när Scott attackerade. Han var snabbare och jag hade tvingats ta stora risker som hade kunnat kosta mycket.
PWR Racing och deras nya SEAT-bilar hade en tuff helg där ont om tid till förberedelser märktes tydligt. Johan Kristoffersson var bästa förare i teamet med en fjärde- och femteplats trots två långt ifrån perfekta race och med mycket strul.
Resultat - Race 1, Skövde:
1. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, 50.191
2. Scott Mclaughlin, Polestar Cyan Racing, +1.572
3. Linus Ohlsson, Flash Engineering, +15.877
4. Johan Kristoffersson, PWR Racing - SEAT Dealer Team, +21.144
5. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +30.564
6. Reuben Kressner, Flash Engineering, +45.717
7. Rasmus Mårthen, Brovallendesign , +1 Lap
DNF. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, DNF
DNF. Emma Kimiläinen, PWR Racing - SEAT Dealer Team, DNF
DNF. Daniel Haglöf, PWR Racing - SEAT Dealer Team, DNF
Resultat - Race 2, Skövde:
1. Richard Göransson, Polestar Cyan Racing, 50.199
2. Robert Dahlgren, Polestar Cyan Racing, +7.234
3. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +14.543
4. Rasmus Mårthen, Brovallendesign , +16.195
5. Johan Kristoffersson, PWR Racing - SEAT Dealer Team, +16.417
6. Daniel Haglöf, PWR Racing - SEAT Dealer Team, +3 Laps
DNF. Scott Mclaughlin, Polestar Cyan Racing, DNF
DNF. Linus Ohlsson, Flash Engineering, DNF
DNF. Reuben Kressner, Flash Engineering, DNF
DNF. Emma Kimiläinen, PWR Racing - SEAT Dealer Team, DNF