23948sdkhjf

Laddbara bilar gick starkt under april

Under april ökade beståndet av laddbara bilar starkt, långt över genomsnittet för de senaste 12 månaderna. Ökningen med 1 143 bilar är den tredje högsta någonsin. Totalt finns nu 19 323 laddbara bilar i Sverige.

Den starka försäljningen av personbilar i Sverige påverkar även de laddbara bilarna. Just nu går laddhybriderna bäst och för flera biltillverkare är de laddbara modellerna mycket viktiga för försäljningen, exempelvis är ungefär var femte såld Volkswagen Passat laddbar och för Mitsubishi står den laddbara modellen för 23 procent av märkets totala försäljning i Sverige.

- De laddbara modellerna blir viktigare och viktigare för tillverkarna, vilket borde stimulera dem att komma med fler och bättre modeller. Samtidigt visar marknadsutvecklingen tydligt att konsumenterna vill ha lång räckvidd på el. Toyotas laddhybrid Prius, med ynka två mil elektrisk räckvidd, har knappt sålts i ett enda exemplar det senaste året, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

I slutet av april presenterades en statlig utredning på hur ett bonus-malus-system kan utformas, något som sju av åtta riksdagspartier uttalat stöd för och som regeringen lovat införa från 2017. Utredningen föreslår att elbilar ges en bonus på 60 000 kronor vid inköpstillfället, och att laddhybrider ges 35-45 000 kronor beroende på utsläpp. För bensin- och dieseldrivna bilar föreslås istället ett straff i form av höjd fordonsskatt.

- Det är glädjande att utredaren ser de laddbara bilarnas potential och därför föreslår en bra bonus för dem som gör rätt val av drivmedel. Det oroar mig dock att våra politiker aldrig kommer till skott med systemet. Bonus-malus har diskuterats och utretts i många år, och löftet om införande 2017 har nu ändrats till 2018. Inför bonus från 2017 och malus från 2018, då visar man handlingskraft, säger Olle Johansson.

Under april fortsatte Volkswagen Passat GTE att öka mest av laddhybriderna (+ 284). Bland de rena elbilarna ökade Nissan Leaf (+136) mest.

Den svenska laddinfrastrukturen fortsätter att växa. I slutet av april fanns 2 052 laddpunkter fördelade på 587 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur (laddinfra.se).

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (1 838 st) samt Tesla Model S (1 511 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (5 429 st) och Volvo V60 (1 746 st) vanligast.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062