Nu fyller Subaru:s Boxer-motor 50 år
I en boxermotor arbetar kolvarna horisontellt. Eftersom krafterna tar ut varandra blir motorn nästintill vibrationsfri och det finns inget behov av energikrävande balansaxlar.
Den platta konstruktionen medför att motorn kan placeras lågt i chassit, vilket ger bilen både låg tyngdpunkt och bra balans. Detta medför att Subarus suvar och cross-overs - trots rejäl markfrigång - faktiskt har längre tyngdpunkt än de flesta vanliga personbilar.
Även ur säkerhetssynpunkt har konstruktionen sina fördelar. Vid en kollision leds motorpaketet ner under bilen istället för att tryckas in i kupén.
Boxermotorn är en betydande komponent i Subarus symmetriska drivlina eftersom den placeras centralt och i linje med växellådan. Detta tillsammans med att drivaxlarna är lika långa eliminerar det så kallade styrmoment som kan upplevas på bilar med andra lösningar.
Subaru 1000, som lanserades i maj 1966, var först ut i Subaru-familjen med Boxermotor och idag - 16.000.000 motorer senare - är alla bilar som lämnar Subaru-fabriken bestyckade med en Boxer under huven.
Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2015 tillverkades totalt 939.000 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och Subaru har tillverkat fler än 16 miljoner Boxermotorer sedan lanseringen 1966.