SFVF och SP utvecklar certifieringsystem för gasfordon
Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (numera del av RISE) och bland andra SFVF kommer att ta fram en process för certifiering med syfte att begränsa brand- och explosionsrisker för gasfordon.
– Det känns väldigt stimulerande och viktigt, speciellt med tanke på de senaste 18 månadernas olyckor med gasfordon, säger Bo Ericsson vd för SFVF.
P-märkningen möjliggör för fordonstillverkare, operatörer samt verkstäder att kvalitetssäkra hela sin process för att på så sätt säkerställa att riskerna hålls så låga som det är praktiskt möjligt. Certifieringsreglerna kommer att utvecklas tillsammans med bland annat busstillverkare.
Redan tidigare har SP tagit fram ett kvalitetscertifieringssystem, P-märkning, för släcksystem som monteras i motorrummen på bussar. Metoden ligger till grund för europeisk lagstiftning som träder i kraft 2018. Men redan idag kräver exempelvis Sydney Buses (Transport for New South Wales, TfNSW) P-märkning av släcksystemen i sin senaste upphandling till cirka 2500 bussar (läs mer här: http://www.eurotransportmagazine.com/19375/news/industry-news/tfnsw-releases-bus-engine-bay-fire-suppression-tender)
– Det är en absolut nödvändighet att vi får med branschen i vårt arbete med att utveckla säkrare gasfordon, säger Fredrik Rosen på SP.
– Det är också sannolikt bara en tidsfråga innan Sverige får tuffare krav på certifiering på både lätta och tunga sidan avseende hantering och kontroll av gasfordon. Därför finns det ingen anledning att vänta, avslutar Bo Ericsson.