23948sdkhjf

Nytt innovativt stötdämparsystem

I framtidens bilar kommer återvinning av energin spela en allt viktigare roll – vilket också inkluderar stötdämpningen. Därför har Audi utvecklat prototypen ”eROT” – där elektromekaniska roterande stötdämpare ersätter dagens hydrauliska dämpare. Resultatet är lägre förbrukning och ännu högre komfort. Idén bakom eROT-systemet är lika enkel som genial.

-Varje potthål, varje vägbula och varje kurva skapar rörelseenergi. Dagens dämparsystem absorberar den här energin, men den går förlorad i form av värme, förklarar Dr.-Ing Stefan Knirsch, ansvarig för teknisk utveckling inom AUDI AG. Med det nya elektromekaniska stötdämparsystemet och ett 48-volts elsystem tar vi i stället tillvara på rörelseenergin. Och dessutom ger det oss och våra kunder helt nya möjligheter att justera stötdämparna.

eROT-systemet reagerar snabbt och koncist. Precis som ett adaptivt dämparsystem anpassar det sig blixtsnabbt till vägbanans ojämnheter och förarens körstil. Systemet är lätt att anpassa via mjukvaruinställningar vilket breddar funktionen och gör det mer flexibelt. Med elmotorer som dämpare blir man inte heller beroende av att stötdämparen måste fjädra tillbaka, som en konventionell dämpare måste göra, vilket ger ökat komfort. Med eROT-systemet kan Audi optimera kompressionscykeln för maximal komfort utan att kompromissa med returdämpningen. Ytterligare en fördel med det nya dämparsystemet är dess utformning. Med horisontellt liggande elmotorer i bakaxeln ersätts de konventionella stående teleskopsdämparna och utrymme frigörs i bagageutrymmet.

eROT-systemet har dessutom ytterligare en finess förutom den flexibla inställningsmöjligheten. Det kan nämligen konvertera rörelseenergin från fjädringen till elektricitet. Ett nivåstag kopplat till hjulen överför de horisontella rörelserna via en serie av växlar till en elmotor som konverterar kraften till elektricitet. Under tester på tyska vägar har systemet i genomsnitt återvunnit mellan 100 och 150 watt – från 3 watt på nyasfalterade motorvägar upp till 613 watt på en dålig landsväg. Vid vanlig körning ger detta en koldioxidsänkning på upp till tre gram per kilometer.

Grunden i den nya eROT-tekniken baseras på 48-volts elsystemet som nyligen introducerats i Audi SQ7. Systemet har ett litium jon-batteri som har upp till 0,5 kWh effekt och levererar maximalt 13 kilowatt. En DC-konverter kopplar ihop 48-voltssystemet med bilens primära 12-voltssystem som dessutom har en högeffektiv generator.

De inledande testerna av eROT-tekniken har visat på lovande resultat, vilket gör att systemet med stor sannolikhet kommer introduceras i framtida serieproduktion. Elsystemet med 48 volt är en förutsättning, men det är också en central del av Audis strategi för elektrifiering. I nästa version av systemet, som planeras till 2017 i en ny Audi-modell, kommer 48-voltssystemet att vara bilens primära elsystem och leverera kraft till ett högpresterande mildhybrid-system. Det ger i sin tur möjlighet att sänka bränsleförbrukningen med upp till 0,7 liter per 100 kilometer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.219