23948sdkhjf

Motor-Magasinet har provkört Supersportbil för alla behov

När Lamborghini plockade av taket från Aventador och byggde en Roadster var det självklart för marknader som önskar öppna bilar. Det går självklart att köra med det tvådelade kolfibertaket på, men det förvaras lämpligast i bagageutrymmet fram, för Lamborghini Aventador Roadster LP700-4 gör sig faktiskt bäst utan tak.

När man kör Lamborghini Aventador utan tak i Italien när temperaturen vida överstiger en svensk högsommardag så känns taket faktiskt helt överflödigt.

Roadstern har exakt samma motor, effekt och växellåda som coupén. Alltså V12-motorn på 6,5 liter och 700 hästar tillsammans med en 7-stegad växellåda. 0-100 km/h på prick 3 sekunder vilket är 0,1 sekund långsammare än coupén, om det beror på extravikten för förstärkningarna eller om det är aerodynamiskt låter vi vara osagt.

Förstärkningen av chassi och kaross för att kompensera avsaknaden av tak har lagt på 50 kilo även om Lamborghini´s tekniker gjort allt de kunnat för att minimera viktökningen. Faktum är att bilen upplevs närmast lika vridstyv som coupén.

Lamborghini har även arbetat stenhårt med chassiavstämning och fjädringen som faktiskt levererats av svenska Öhlins. Även fyrhjulsdriften kommer från Sverige genom Haldex som utvecklat den nya elektroniska slirkopplingen som effektivare än något annat system fördelar kraften som behövs mellan bak- och framhjulen.

En liten vindavvisare tillsammans med en elektrisk ruta som går att justera upp och ner mellan stolarna och motorn, minskar effektivt turbulensen i sittbrunnen och skärmar faktiskt även av en del av det ljuvliga motorljudet i upphissat läge.

Hur är den då att köra? Jo tack, helt fantastiskt underbar och precis lika brutal och våldsam som coupén, förutom att allting upplevs så mycket mer med taket av. Ljudet är närmast öronbedövande, fartkänslan så mycket påtagligare genom att accelerationen upplevs på ett helt annat sätt i Roadstern. Motorns rytande når en annan dimension utan tak och att fartvinden förstärker fartkänslan. Det rufsar rejält i håret, det beror främst på att farten är långt över svensk motorvägsbegränsning, och faktum är att när temperaturen ligger runt 30 grader så stör det inte det minsta. Det bara sveper runt som en varm skön fläkt.

I övrigt är den i alla avseenden lika imponerande och fräck som coupéversionen. Öppningen av saxdörrarna med taket borta måste vara den absolut vackraste vyn av dörröppning som finns. Det är också här man känner lite lurad. En öppen bil ska njutas under sköna sommardagar på svindlande vägar eller bara glidas runt med på Rivieran, men Aventador Roadster gömmer så mycket av rå prestanda att den faktiskt presterar bättre än de flesta sportbilar på bana. Urkraften finns där liksom väghållning och bromsar, det är bara det avtagbara taket som vilseleder.

Roadstern är alltså den optimala kombinationen av att både äta kakan och ha den kvar. Det är en bil som vem som helst kan köra, t.o.m. mormor. Den kan njutas utan tak och platsar på vilken ”Riviera” som hest samtidigt som den biter ifrån och kör ifrån det mesta – även alltså på bana, även om det kräver sin man för att nyttjas till sin fulla potential!

Skulle Batman skaffa en ny bil så borde detta absolut vara det givna valet, och nöjer han sig inte med 700 hästar så finns numer också Aventador LP750-4 Superveloce Roadster som har fått 750 hästkrafter och kör ”Ringen” på under 7 minuter.

Den tillverkas bara i 500 ex. så det gäller att vara på hugget om man vill vara före Batman med en öppen supersportbil god för 350 km/h.

Coupé eller Roadster, det är mer en fråga om tycke och smak, om hur man vill uppleva sin körning och hur mycket mer av allt man vill ha.

Av Tobbe Lannemar (text & foto)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062