Stort intresse för SFVFs branschsamtal om gasfordon
Som vi tidigare har skrivit om kommer Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) och SFVF bland andra kommer att ta fram en process och certifiering för verkstäder. Avseende att begränsa brandrisker och explosionsrisker för gasfordon. På kommande möte i Stockholm kommer även Räddningstjänsten i Storgöteborg redovisa vad som har skett och hur Räddningstjänsten arbetar.
-Nu måste vi ta nästa steg i gasbilsfrågan eftersom det inte sker några kontroller vid service eller vid besiktning av gastankar och kringutrustning. I dagsläget finns det ca 50 000 gasfordon på våra gator. I en prognos som SFVF tagit del av beräknas att det ”rulla ” upp emot 250 000 gasfordon i Sverige 2020. Det är ytterligare ett starkt skäl till att SFVF ”driver” den här frågan. Redan 2014 såg vi (SFVF) problematiken och försökte få igång ett arbete men då var ingen branschförening intresserad , säger Bo Ericsson. Nu är SFVF så stora att vi kan driva våra egna projekt och det känns bra eftersom en lösning måste ske innan någon förolyckas.
Några stora biltillverkare har börjat tillverka vätgasfordon för att dom tror att det är bästa ”drivmedlet”. Idag är det ”bara” 200 bars tryck i tankarna, medans vätgas har 800 bars tryck, det är ytterligare ett skäl för att vi måste och ska finna permanenta kontroller.
Till SFVFs branschsamtal den 30 augusti kommer följande;
Arbetsmiljöverket, Transportstyrelsen, Räddningstjänsten i Storgöteborg, Umeå Universitet, Motorbranschens Riksförbund (MRF), Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), BIL Sweden (BILS), Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP), Bilprovningen, Motormännen, Energigas Sverige, Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR), Swetic och KonveGas.
I Holland lät Räddningstjänsten en buss brinna tills smältsäkringen smälte. På Smögen har samma sak skett med en personbil och då brann en häck upp innan Räddningstjänsten hann fram och begränsade skadan.
-Jag vill inte att det ska ske en olycka vare sig på en verkstad, i en tunnel eller någon annanstans därför driver vi den här frågan säger Bo Ericsson, avslutningsvis.