23948sdkhjf

Ford ska lansera bilar utan ratt senast 2021

Ford avslöjar nu planer på att inom fem år ha helt förarlösa bilar kommersiellt tillgängliga i stor skala. Bilarna kommer varken ha ratt eller pedaler. För att göra det möjligt presenterar bil- och mobilitetsföretaget flera investeringar i teknik-startups, ett exklusivt samarbete med neurovetenskapen och en mer än fördubbling av det egna utvecklingscentret i Silicon Valley.

Ford har i mer än ett decennium utvecklat förarlösa bilar och lanserade förra året Ford Smart Mobility, en plan för att bli både ett bilföretag och ett mobilitetsföretag. Som ett led i det presenterar Ford i dag en storsatsning på helt förarlösa bilar, med målsättningen att erbjuda helt förarlösa bilar kommersiellt och i stor skala till framför allt bildelningstjänster och samåkningstjänster senast 2021.

I satsningen på självkörande bilar ingår dels en stor expansion i utvecklingscentret i Palo Alto i Silicon Valley. Två nya byggnader ska byggas för att bilda ett helt eget campus och innan 2017 är slut ska centret ha gått från dagens 130 anställda till 300.

Ford investerar också i den ledande utvecklaren av LiDAR-sensorer, Velodyne, maskininlärningsföretaget SAIPS och 3D-avläsningsföretaget Civil Maps, och har ett exklusivt licensavtal med neuroforskaren Sheila Nirenberg och hennes företag Nirenberg Neuroscience LLC.

– Det kommande decenniet kommer att utmärkas av automatisering av bilen, och vi ser att självkörande fordon har lika stor inverkan på samhället som Fords löpande band-teknik hade för 100 år sedan. Vi är hängivna att sätta ett självkörande fordon på vägen, som kan förbättra trafiksäkerheten och lösa sociala och miljömässiga utmaningar för miljontals människor – inte bara de som har råd med lyxiga bilar, säger Fords vd, Mark Fields.

Ford kommer i år att tredubbla sin förarlösa testflotta till 30-talet självkörande Mondeo Hybrid. Det är fler självkörande bilar än någon annan biltillverkare. Ford var också den första tillverkaren att visa upp förarlösa bilar i snö, först att testa dem i totalt mörker och först att börja testa fordon i University of Michigans simulerade stadsmiljö, Mcity.
Fords samarbetspartners för att leverera förarlösa bilar 2021:

Velodyne: Ford har investerat i Velodyne, baserade i Silicon Valley. De är ledande på LiDAR-sensorer (Light Detection and Ranging). Målet är att snabbt massproducera en mer kostnadseffektiv LiDAR-sensor för bilar. Ford har en långtgående relation med Velodyne och var bland de första att använda LiDAR för både högupplöst avläsning och förarlös körning för mer än tio år sedan.
SAIPS: Ford har köpt upp det Israelbaserade datorseende- och maskininlärningsföretaget SAIPS för att ytterligare stärka sin expertis inom artificiell intelligens och utveckla datorseende. SAIPS har utvecklat en algoritm för bild- och videobearbetning, djupinlärning, signalbearbetning och klassificering. Denna expertis kommer hjälpa Fords självkörande fordon att lära sig och anpassa sig till omgivningen runt omkring dem.
Nirenberg Neuroscience LLC: Ford har ett exklusivt licensavtal med Nirenberg Neuroscience, ett maskininlärningsföretag som grundats av neurovetenskapskvinnan dr Sheila Nirenberg, som knäckte den neurologiska koden som ögat använder för att överföra visuell information till hjärnan. Detta har lett till en kraftfull maskinsynsplattform som klarar av navigering, objektigenkänning, ansiktsigenkänning med flera funktioner, med många potentiella användningsområden. Till exempel använder Nirenberg den redan för att utveckla en enhet som kan ge personer med degenerativa sjukdomar i näthinnan synen tillbaka. Fords samarbete med Nirenberg Neuroscience kommer hjälpa till att ge maskininlärningsmodulerna i de självkörande bilarnas virtuella förarsystem människolik intelligens.
Civil Maps: Ford har investerat i Berkley-baserade Civil Maps för att vidareutveckla möjligheterna till högupplöst 3D-avläsning. Civil Maps har utvecklat en innovativ 3D-avläsningsteknik som är skalbar och effektivare än befintliga system. Detta ger Ford ytterligare ett sätt att utveckla högupplöst 3D-avläsning av omgivningen runt de förarlösa fordonen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095