23948sdkhjf

Personalliggare för verkstäder ska stoppa svartjobb

Ett viktigt inslag för att komma åt svartjobb i verkstadsbranschen är införande av så kallade personalliggare där uppgifter om de som arbetar i verkstaden ska finnas. Skatteverket har tagit fram ett förslag som nu diskuteras. Skatteverket ska lämna ifrån sig ett färdigt förslag först i april 2017 och efter det väntar ett förslag på proposition som ska röstas igenom i Riksdagen.

SFVF var tillsammans med övriga branschen inbjudna av Skatteverket för att diskutera personalliggare för fordonsverkstäder, ett av tre nya områden där regeringen har som plan att införa detta. Ulf Stefansson, jurist på SFVF, deltog i mötet på Skatteverket och fick veta en hel del av betydelse för branschen.

Hej Ulf, har du några nyheter att komma med efter mötet?

Jodå, enligt verket finns det inga planer på att införa krav på elektronisk personalliggare motsvarande det som finns inom byggbranschen utan Skatteverkets bok i pappersform kan kostnadsfritt användas. Däremot finns det inga hinder för verkstäder som själva önska implementera en elektronisk variant i sitt befintliga system.

Vilka verksamheter omfattas?

Det är i nuläget inte klart utan det som omnämns i förslaget är "verkstäder som reparerar och underhåller fordon". Skatteverket önskar få in förslag från branschen på exempel kring vad för verksamheter som kan tänkas omfattas.

Vad är syftet från regeringens sida med förslaget?

Man önskar få kontroll på branschen och misstänker att det förekommer en del svart arbetskraft. Från Skatteverkets sida beskrivs detta som en slags fiskal lagstiftning vars syfte är att få verkstäder att betala skatt samtidigt som arbetstagarn ges ett kollektivt skydd. Främsta målet är alltså inte att utdöma straff utan hellre "fria än att fälla" enligt myndigheten. Man inför så kallade fastställda sanktionsavgifter. Om personalliggare helt saknas kan det dock bli dyrt för verkstaden, upp mot 12.500 kr.

Vad har Skatteverket då för plan för att komma åt "svarta verkstäder" som inte finns på papperet?

Svaret från dem är att de har en så kallad myndighetssamordning och de kommer inte att göra kontroller helt och hållet baserat på SNI-koder utan utifrån vad det faktiskt förekommer för verksamheter ute i samhället. Kontroller kommer ske oannonserade, något som bara är möjligt att göra om det finns krav på personalliggare eller kassaregister. Förslaget låter bra i teorin men det återstår att se hur det faller ut i praktiken. SFVF uppmanar att på egen hand (möjligt att göra anonymt red.anm.) anmäla misstanke om skattefusk via Skatteverkets webbplats.

Till sist Ulf, vad innebär personalliggare i praktiken och när beräknas lagen träda i kraft?

Det innebär främst krav på löpande redovisning som sker månadsvis. Den anställde ska ha ett bokfört nummer, namn samt daglig redovisning av när den anställde börjat och slutat sitt arbetspass. Registreringen kan göras av vem som helst på företaget enligt Skatteverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064