"Nilsson" bygger fler ambulanser och startar dotterbolag i Norge
Region Jönköpings län har valt Nilsson som leverantör av upp till fem ambulanser under 2017 med option därefter på 3-5 bilar årligen under totalt fyra år. Beräknat ordervärde är upp till 40 MSEK. Detta är den första upphandlingen som avser den nya ambulansen Nilsson XC90 Ambulance, vilken är planerad att lanseras i mitten av september 2016. Leverans av den första ambulansen är beräknad att ske under Q1 2017.
-Att vi vunnit ytterligare en upphandling är såklart mycket glädjande, att det dessutom avser den nya ambulansen som baseras på Volvo XC90 är än mer glädjande. Tilldelningsbeslutet är ett bevis på att det arbete vi lagt ned på att anpassa våra ambulanser efter landstingens behov har gett resultat och att kunderna är nöjda med våra produkter, säger Nilssons vd Karl Justh.
För att möta den växande efterfrågan på fyrhjulsdrivna ambulansfordon med totalvikt under 3,5 ton har Nilsson ökat bolagets produktionskapacitet, vilket motsvarar en fördubbling sedan 2013. Dessutom startar Nilsson ett försäljningsbolag i Norge för att möta det ökande intresset från vårt grannland. Försäljning av Nilssons produkter i Norge har tidigare skett via agent men bolaget har nu valt att istället sälja Nilssons produkter i egen regi. Försäljningsbolaget är ett helägt dotterbolag till Nilsson med bas i Drammen. På det norska kontoret har anställts två personer, Tom Erik Nilsen som ansvarar för eftermarknad och administration samt Jan Haugen med ansvar för ledning och försäljning. Tillsammans ansvarar de för att bygga upp nära och långvariga kundrelationer på såväl sälj- som servicesidan.
-Under det första halvåret har vi, förutom tilldelningsbesluten från ambulansupphandlingarna i Sverige, även noterat en växande efterfrågan från Norge. För att kunna erbjuda en ökad servicegrad har vi etablerat ett nytt säljbolag i vårt grannland. Tom Erik Nilsen och Jan Haugen har arbetat med våra produkter tidigare och har gedigen erfarenhet inom området. Genom kontoret i Norge räknar vi med att kunna komma närmare kunden och därigenom ge en bättre service och tillgänglighet på alla plan , kommenterar Nilssons vd Karl Justh vidare.