23948sdkhjf

Hur ser morgondagens eftermarknad ut i den uppkopplade framtiden

Digitalisering, miljö– och effektivitetsfrågor står i fokus under kommande Automechanika i Frankfurt. 13 september slår Automechanika i Frankfurt åter upp portarna. Mässan är fullbokad med fler än 4.600 utställare och Messe Frankfurt förväntar sig 140.000 besökare från hela världen.

Ett omfattande program med föreläsningar, branschutmärkelser och workshops ramar in mässan. Återkommande höjdpunkter är bland annat Automechanika Academy och Automechanika Innovation Award. En nyhet i år är Connected Mobility—ett diskussionsforum om digitaliseringen inom bilindustrin och de samhälls-förändringar digitaliseringen medför. Denna ”roadshow” sker i tre delar, i tre världsdelar, med start i Frankfurt under Automechanika 2016.

Automechanika Academy: Ett femtiotal föreläsningar som sträcker sig över aktuella frågeställningar inom bland annat framtidens mobilitet, alternativa drivmedel och anslutningsbarhet. 13 september ägnas programpunkterna åt framtidens mobilitet. 14 september diskuteras alternativa körsystem.16 september avhandlas ”Virtual worlds” inom eftermarknaden. Framtidens skadehantering debatteras i programpunkten Collision Talks 15 september.

En nyhet för i år är initiativet Connected Mobility. Målsättningen är att initiera diskussioner om digitaliseringen och teknikutvecklingen inom bilindustrin mellan bland andra tillverkare, leverantörer, tech-bolag och start-ups. Detta kommer ske i tre världsdelar vid tre tillfällen: Automechanika i Frankfurt 15 september, Automechanika Shanghai 2 december och slutligen i Austin, Texas, under festivalen South by Southwest den 11 mars 2017. Den 15 september arrangeras Connected Mobility Conference del 1 i Frankfurt under Automechanika.

Automechanika Innovation Award: Det prestigefyllda Automechanika Innovation Award väljs ut av en jury och delas ut i nio kategorier i samband med öppningsceremonin den 13 september. De vinnande innovationerna kan beskådas i en specialutställning i Festhalle under mässan. Produkterna värderas utifrån kriterierna innovation och kvalité, funktionalitet, relevans för efter-marknaden, säkerhet samt miljö– och hållbarhet. I år delas för första gången även ”Green Award” ut.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141