23948sdkhjf

Gemensam europeisk manifestation för öppna system

Införandet av eCall på alla nya personbilar från och med 2018 kommer att accelerera utvecklingen inom telematik; uppkopplade och autonoma fordon. Detta kommer att bli en utmaning för motorbranschen.

Den snabba utvecklingen kommer att ha konsekvenser ända ner på eftermarknadsnivå. Därför vill ett antal organisationer inom bilism och eftermarknad uppmärksamma EU-parlamentariker och nationella konkurrensmyndigheter, KKV, om kravet på fortsatt konkurrens på lika villkor och bilägarnas fria verkstadsval enligt EU:s förordning 461/2010. Detta sker genom en gemensam manifestation under hösten och speciellt inför mässan Automechanika.

– Vi vill ha rättvis och lika access till fordonens inre digitala marknad, att vi kommer åt fordonsdatan, kan sälja digitala reservdelar och tillbehör samt andra tjänster som kommer att erbjudas tack vare digitaliseringen, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening och vice ordförande för den europeiska samarbetsorganisationen inom den fria bileftermarknaden, Figiefa.

I ett gemensamt EU-upprop kräver organisationerna att fordonstillverkarna ska ha en standardiserad, öppen plattform som ger alla behöriga rätt till access.

– Vi vill att implementeringen av eCall ska ske via en interoperativ telematikplattform i linje med principerna för fri konkurrens och konsumenternas fria val, förklarar Christer Liljenberg.

Han påpekar att bilen numer inte enbart ska betraktas som en vara, utan en tjänst för varutransporter och människors mobilitet.

– Detta har också konsekvenser för många lagar och regler kring bilar och bilism samt framtida transportsystem, något som vi vill påkalla de lagstiftande EU-parlamentarikernas uppmärksamhet kring, säger Liljenberg.

Han säger också att frågan är komplicerad och berör nationellt inte enbart Konkurrensverket och riksdagens trafikutskott, utan även Konsumentverket, justitiedepartementet samt riksdagens näringsutskott respektive lagutskott. Så pass komplicerad är den!

I Sverige är det lobbyalliansen AFCAR som driver frågan om ”Open systems”, öppna system med tillgång till aktuell och korrekt teknisk information.

Bildtext: Manifestet har författats av Figiefas generalsekreterare Sylvia Gotzen, här tillsammans med SBF:s ordförande och Figiefas v. ordförande Christer Liljenberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097