23948sdkhjf

Branschmöte om gasfordon visade på många problem

Branschmötet om gasfordon och säkerhet kom till stor del att handla om rostiga gastankar och om vem eller vilka som ska utföra kontroller/inspektioner på gasbilar. Men mötet handlade också om hur landets räddningstjänster ska klara att släcka bränder i gasfordon.

Det finns cirka 50 000 gasbilar i Sverige idag, men trots det saknas ordentliga bestämmelser för kontroll av dessa fordon.

Rostiga gastankar har uppmärksammats efter ett antal allvarliga explosioner. Det finns idag inga krav på kontroll eller besiktning av tankar. Det enda som görs är att besiktningsteknikern går in med en s k sniffer (där man kommer åt) och försöker lukta sig till ett ev gasläckage på en personbil. På bussar sker ingen kontroll eftersom det är höghöjdsjobb och det får inte en besiktningstekniker göra.
Enskilda biltillverkare rekommenderar att gastankarna på dessa fordon ska besiktigas vart fjärde år. På mötet konstaterades att efter fyra år är förmodligen skicket gott på gastankarna. Men under de kommande fyra åren till nästa besiktning finns det stor risk att rost angripit gastankarna. En av de olycksbilar som tidigare i år exploderade vid tankning av gas visade sig vara sex år gammal och gastankarna var förstörd av rost. Det visar att intervallerna mellan besiktning är för långa.

Det svenska klimatet går hårt åt utrustning på bilar och på mötet ifrågasattes om det inte vore bättra att gasbilarna hade gastankar i tex kolfiber istället för stål som är hårt utsatt för korrosion.

När det gäller inspektion av gastankar och övrig utrustning på gasbilar ska idag kontroll ske på verkstad, bilprovningen har ingen möjlighet att utföra en fullständig gaskontroll i samband med kontrollbesiktningen. En sådan kontroll kräver en hel del verkstadsarbete för att demontera skyddsplåtar, utföra tryckkontroll med mera. Ytterligare ett problem är att kunna få bilägarna att åka iväg till verkstaden för kontroll, speciellt när bilen bytt ägare några gånger.

För att en verkstad ska kunna utföra de där kontrollarbetena krävs någon form av auktorisation. Det kommer nu branschen att arbeta med att ta fram. På gasmötet var deltagarna överens om att det naturliga är att kontrollerna ska utföras på verkstad.

På gasmötet redovisades även de svårigheter räddningstjänsterna har när det gäller att veta hur man ska hantera bränder i gasfordon. De senaste exemplet är en buss i Göteborg som tidigare i somras började brinna under färd och där gastankarna/-tuberna exploderade. Räddningstjänsten hade både svårt att identifiera att det rörde sig om en gasbuss eftersom branden gjorde att bussen var helt insvept i rök från branden. Det noterades också att gastankarna/-tuberna på ett sådant fordon är försett med säkerhetsventiler träder i kraft vid hög värme tex orsakad av brand. Säkerhetsventilen ska stänga av så att gasen inte läcker ut. Men eftersom räddningstjänsten vid en insats kyler ned fordonet vid brand med tex vatten, utlöser inte ventilen.

Vid branschmötet, där ett 20-tal deltagare från organisationer, myndigheter och institutioner fanns på plats, redovisades även vilka EU-direktiv som finns för gasfordon och vilka forskningsprojekt som pågår på området. Dessutom hur man skak unna koppla ihop det nya branschinitiativet Godkänd Bilverkstad med en form av ackreditering för att få kontrollera och arbeta med gasbilar.

Nu bildas en mindre arbetsgrupp som ska ta fram underlag för att kunna skapa en ökad säkerhet för alla som ska arbeta med gasfordon i olika sammanhang.

- Det känns mycket bra att vi kunde genomföra det här första branschmötet om gasfordon. Mötet visade på vilka behov det finns för att ta itu med de här frågorna som hittills hamnat ”mellan stolarna”. Jag ser fram emot att fortsatt bra samarbete för att lösa de problem som finns, säger Bo Ericsson, vd för SFVF och initiativtagare till branschmötet.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142