23948sdkhjf

FordonsData har blivit IT3-certifierade av Opel

FordonsData Nordic AB och DMS-system Kobra II Fordonssystem möter samtliga punkter i den nya IT3-standarden hos Opel. Efter att Opel godkänt resultatet av de sista testerna, är ett stort utvecklingsprojekt i hamn för it-företaget FordonsData Nordic AB.
IT3-certifieringen, den sista delen av ett stort utvecklingsarbete och en lång kvalificeringsprocess, innebär ett erkännande från Opel att Kobra II Fordonssystem stödjer de integrationer och processer som man har som krav och betyder att FordonsData Nordic nu är godkänd leverantör av DMS-system åt Opels återförsäljare.

För FordonsData Nordic AB är samarbete med generalagenten viktigt. Kunderna, Sveriges bilåterförsäljare, garanteras på så sätt integrerade och säkra system som samspelar med generalagentens system. Den senaste integrationen mellan affärssystem Kobra II och Opels/General Motors globala system säkerställer att processer sker på samma sätt i alla länder.

- För oss är det viktigt att utveckla vårt system så det fungerar i våra kunders hela verksamhet, oavsett process eller bilmärke. Denna integration mot Opel förstärker Kobra II´s roll som det mest kompletta och välintegrerade affärssystemet på marknaden. Opel Sverige har varit med och stöttat oss under hela resan och vi ser fram emot ett fortsatt långt och utvecklande samarbete, förklarar Daniel Liljeblad, vd på FordonsData Nordic AB.

Certifieringsarbetet har pågått en längre tid och har inneburit flera olika tester.

- Vi har under det senaste åren arbetar hårt med att bygga ut Kobra II för att möta de krav som Opel ställer på sina leverantörer och återförsäljare. Inte mindre än 350 olika testfall har körts igenom för att säkerställa att alla processer samspelar med Opels system, berättar Christer Ekberg, projektledare på FordonsData.

Kobra II Fordonssystem har kompletterats för att hämta data från Opels centrala system,
t.ex. pågående reklamkampanjer och aktioner så att återförsäljarna får komplett information från Opel direkt i systemet. Systemet stödjer även rutiner för garantihantering och regleringen mellan återförsäljaren och importören enligt Opels standard.

- Processerna har blivit tydligare för återförsäljarna, samtidigt som mer och snabbare data förenklar det dagliga arbetet mot slutkunden, bilägaren, förklarar Christer Ekberg, projektledare.

Bild: Daniel Liljebladh vd

Fotograf: Freddy Billqvist


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063